W roku szkolnym 2024/2025 (wrzesień 2024 – kwiecień 2025) w klasie 3G realizowany był projekt innowacyjnego nauczania metodą CLIL: angielski – geografia (Terenoznawstwo: Polska / Country Study: Poland).
Projekt stanowił odpowiedź na potrzeby naszej szkoły i miał na celu zachęcanie uczniów do jak najczęstszego używania języka angielskiego w realnych sytuacjach i naturalnych warunkach. Co ważniejsze, dąży do uczynienia nauki procesem przyjemnym, celowym i efektywnym.
Założyliśmy, że powiązanie edukacji językowej z treściami realizowanymi na lekcjach geografii nie tylko umożliwi osiągnięcie celów projektu, ale przyniesie także liczne korzyści całej społeczności szkolnej. Efektem będzie:
-
zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego poprzez powiązanie go z treściami geograficznymi,
-
rozwój umiejętności porozumiewania się w języku angielskim,
-
doskonalenie umiejętności uczenia się, ponieważ nauka geografii w języku angielskim wymaga dodatkowego zaangażowania,
-
rozwój kompetencji informatycznych poprzez wykorzystanie narzędzi TIK (przygotowanie quizów, Kahootów, projektów),
-
pogłębienie kompetencji geograficznych dzięki realizacji treści z geografii w języku angielskim.
Zajęcia metodą CLIL obejmowały 20 godzin pozalekcyjnych (10 godzin pracy z nauczycielem i 10 godzin pracy własnej uczniów). Charakteryzowały się aktywną współpracą uczniów klasy 3G, wymianą informacji, dzieleniem się wiedzą i doświadczeniem oraz komunikacją w języku angielskim na poziomie B2, zbliżoną do tej prowadzonej w naturalnych warunkach. Zajęcia te były atrakcyjne i stanowiły wyzwanie zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
W trakcie realizacji programu uczniowie przygotowywali plakaty, projekty, quizy i kahooty, które były prezentowane w klasie i wykorzystywane podczas zajęć pozalekcyjnych z CLIL.
Autorką programu jest nauczycielka języka angielskiego, dr Olena Byndas. Realizacja projektu wymagała współpracy z nauczycielką geografii oraz wychowawczynią klasy 3G, panią Sylwią Łachmańską, zwłaszcza na etapie opracowywania tematów zajęć.