Informatyka
OGÓLNE ZASADY OCENIANIA
Przedmiotowy system oceniania (PZO) to podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z danego przedmiotu.
Najważniejszym celem kształcenia informatycznego jest rozwój umiejętności myślenia komputacyjnego, skupienie na kreatywnym rozwiązywaniu problemów z rożnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki w tym programowania.
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami PZO i WZO.
2. Ocenie podlegają wszystkie formy aktywności ucznia, np.: wypowiedzi ustne, aktywność na lekcji, sprawdziany praktyczne, prace domowe, kartkówki/testy/quizy, projekty, udział w konkursach.
3. Ocena jest jawna dla ucznia i rodzica/opiekuna prawnego. O ocenach bieżących uczeń jest informowany w momencie ich uzyskania, a rodzice poprzez dziennik elektroniczny.
4. Sprawdziany praktyczne (45 minut) są obowiązkowe i zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Do sprawdzianu podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może wykonać sprawdzianu w terminie ustalonym dla klasy powinien uczynić to w terminie do 2 tygodni po przybyciu do szkoły. W przypadku odmowy wykonania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
5. Sprawdzian z którego uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, może poprawić w terminie ustalonym przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni.
6. Przy poprawianiu sprawdzianu (jeden raz) i wykonaniu w drugim terminie kryteria oceniania nie zmieniają się, a uzyskana ocena z poprawy wstawiana jest do dziennika.
7. Kartkówki / testy/ Quizy nie są zapowiadane , nie podlegają poprawie, trwają nie dłużej niż 15 minut i obejmują zakres materiału z trzech ostatnich lekcji.
8. Sprawdzone i ocenione prace nauczyciel omawia w klasie.
9. Uczeń ma prawo w ciągu semestru do: 1 raz przy jednej godzinie lekcyjnej w tygodniu, 2 razy przy dwóch godzinach lekcyjnych w tygodniu, zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. Zgłoszenia dokonuje podczas sprawdzania listy obecności. Nie dotyczy sprawdzianów i prac domowych długoterminowych. Po wykorzystaniu ww. limitu nauczyciel może postawić ocenę niedostateczną.
10. Nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia, wkład pracy i zaangażowanie oraz orzeczenie z poradni.
11. Praca ucznia (elektroniczna) musi zostać zarchiwizowana (zapisana) na komputerze ucznia w wyznaczonym przez nauczyciela folderze. Ćwiczenia/zadania przeznaczone do sprawdzenia muszą być jednoznacznie opisane według polecenia nauczyciela.
12. Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić wiadomości.
13. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Za najważniejsze traktuje się oceny z zadań praktycznych wykonywanych na lekcji.
14. W przypadku ponad 80% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach, które uniemożliwiły uzyskanie przez ucznia oceny semestralnej lub końcowej, będą stosowane przepisy WZO.
PROCENTOWA SKALA OCEN
Sprawdziany są oceniane przez nauczyciela i wyniki ogłoszone najpóźniej 2 tygodnie po sprawdzianie. Nauczyciel przeprowadza krótką analizę popełnionych przez uczniów błędów. Sprawdziany oraz kartkówki są oceniane zgodnie z wymaganą ilością punktów na daną ocenę. Pozostałe formy są oceniane na bieżąco.
Sposób wystawiania oceny:
Poniżej 41% - ocena niedostateczna
41% - 55% - ocena dopuszczająca
56% - 75% - ocena dostateczna
76% - 90% - ocena dobra
91% - 98% - ocena bardzo dobra
99% - 100% - ocena celująca
Oceny mogą być różnicowane poprzez stosowanie znaków „+” i „–”
Na wniosek ucznia lub jego rodziców/opiekunów prawnych, nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
KRYTERIA OCENIANIA
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w wysokim stopniu opanował wszystkie treści podstawy programowej w danej klasie:
a) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, inspiruje innych uczniów;
b) swobodnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania, wykazuje umiejętności pracy twórczej i rozwiązuje trudne problemy;
c) bierze udział w olimpiadach lub konkursach zajmując punktowane miejsca;
d) potrafi korzystać z dodatkowych materiałów dydaktycznych i innych źródeł informacji oraz potrafi ocenić wiarygodność tych źródeł, stosuje zasady praw autorskich i stosuje netykietę.
Udział w olimpiadach, konkursach oraz wykraczanie poza program nauczania nie jest warunkiem koniecznym do uzyskania oceny celującej.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności w stopniu pełnym:
a) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;
b) swobodnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania;
c) bierze udział w olimpiadach lub konkursach zajmując punktowane miejsca;
d) potrafi korzystać z dodatkowych materiałów dydaktycznych i innych źródeł informacji oraz potrafi ocenić wiarygodność tych źródeł.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości w dużym zakresie wiadomości z podstawy programowej:
a) aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym;
b) samodzielnie rozwiązuje stawiane przed nim problemy i zadania o średnim stopniu trudności.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej:
a) zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje zawarte w nauczanym materiale;
b) samodzielnie wykorzystuje nabyte wiadomości o średnim stopniu trudności.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował treści konieczne, którymi posługuje się przy pomocy nauczyciela:
a) zna definicje podstawowych pojęć;
b) potrafi udzielić prostej odpowiedzi z pomocą nauczyciela;
c) potrafi skorzystać z podstawowych źródeł informacji np.: podręczniki, encyklopedie, słowniki, wszystkie źródła znajdujące się w Internecie;
d) posiada wiadomości, które nie dyskwalifikują go z dalszego kształcenia.
Przy ustalaniu treści zadań do wykonania, nauczyciel kieruje się zasadą, że każdy uczeń w tym uczeń mający orzeczenie lub opinie poradni pedagogiczno-psychologicznej jest w stanie (zgodnie ze wskazanymi zaleceniami) otrzymać co najmniej ocenę dopuszczającą.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu:
a) wykazuje brak umiejętności niezbędnych w rozwiązywaniu najprostszych problemów i zadań;
b) nie rozumie pytań i poleceń;
c) w wypowiedziach popełnia poważne błędy merytoryczne.
Warunki uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych lub rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych reguluje Statut szkoły w dziale WZO (od §84 do §85).
Dokumenty