Język polski
I. Na ocenę z języka polskiego składają się:
- Wypracowania klasowe – wypowiedź argumentacyjna.
- Testy czytania ze zrozumieniem przeprowadzane w formie sprawdzianu.
- Testy Język polski w użyciu (czytanie ze zrozumieniem wraz z notatką syntetyzującą).
- Sprawdziany ze znajomości każdej epoki literackiej po skończeniu jej omawiania.
- Sprawdziany (testy, kartkówki) ze znajomości treści lektury przed omówieniem
- Sprawdziany ze znajomości lektury po omówieniu.
- Testy historycznoliterackie.
- Kartkówki z trzech ostatnich tematów.
- Odpowiedzi ustne.
- Wypowiedzi monologowe.
- Prezentacje.
- Praca na lekcji, praca w grupach, aktywność.
- Prace domowe.
II. Zasady oceniania i pracy na lekcjach języka polskiego zgodne z wymogami egzaminacyjnymi i Statutem szkoły
- Wypowiedź argumentacyjna, test historycznoliteracki, także test Język polski w użyciu wraz z notatką syntetyzującą oceniane są według kryteriów oceniania CKE.
- Prace pisemne, sprawdziany, testy, kartkówki, prace domowe, odpowiedzi ustne są pracami samodzielnymi. W przypadku stwierdzenia pracy niesamodzielnej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną i traci prawo do jej poprawy.
- Ocenianiu mogą podlegać prace grupowe. Taką samą ocenę otrzymują wszyscy uczniowie w grupie lub otrzymują różne oceny, zależnie od dokonanego przez nich wkładu pracy.
- Prace domowe są sprawdzane lub przyjmowane w wyznaczonym terminie. Tylko w uzasadnionych przypadkach termin może być przez nauczyciela przedłużony. Jeśli uczeń nie odda pracy domowej w terminie, otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania w semestrze (trzy w klasie humanistycznej). Każde następne nieprzygotowanie równoznaczne jest z oceną niedostateczną.
- Nieprzygotowanie, brak pracy domowej, brak wymaganych pomocy naukowych należy zgłosić na początku lekcji.
- Uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania w przypadku wcześniej zapowiedzianych prac (wypracowanie, test, sprawdzian, kartkówka, wypowiedź monologowa, prezentacja).
- Uczeń ma obowiązek posiadać na lekcji wymagane przez nauczyciela pomoce naukowe (np. podręcznik, lektura w trakcie omawiania, przekazana przez nauczyciela karta pracy), uczestniczyć w zajęciach oraz swoim zachowaniem nie utrudniać prowadzenia lekcji.
- Dłuższe formy pisemne sprawdzania wiadomości i umiejętności są zapowiadane co najmniej na tydzień przed przeprowadzeniem i wpisane do dziennika lekcyjnego. Kartkówka z trzech ostatnich tematów nie musi być zapowiedziana.
- Uczeń ma obowiązek przystąpienia do wszystkich zapowiedzianych prac w wyznaczonym przez nauczyciela terminie. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności pisze daną pracę w innym terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności uczeń pisze pracę w dniu, w którym pojawia się w szkole.
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, może przystąpić do poprawy w wyznaczonym przez nauczyciela terminie wspólnym dla całej klasy.
- Sprawdzianów z treści lektury przed omówieniem nie można poprawiać.
- Wszystkie sprawdziany z epok historycznoliterackich muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Brak zaliczenia jest równoznaczny z wystawieniem niedostatecznej oceny śródrocznej lub rocznej.
- Uczeń nieobecny krócej niż 5 dni ma obowiązek na bieżąco uzupełniać zaległości, a na zajęcia musi być przygotowany. W przypadku nieobecności dłuższej niż 5 dni uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w ciągu tygodnia.
III. Progi procentowe
Niedostateczny – 0% - 40%
Dopuszczający – 41% - 55%
Dostateczny – 56% - 75%
Dobry – 76% - 90%
Bardzo dobry – 91% - 98%
Celujący – 99%-100%
Na czas szczególnych rozwiązań w związku ze zdalnym nauczaniem wprowadza się zmiany w przedmiotowym ocenianiu z języka polskiego w dopuszczalnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności:
Odpowiedzi ustne i kartkówki sprawdzają bieżące wiadomości i umiejętności ucznia nie więcej niż z trzech ostatnich tematów. Kartkówki mogą przyjąć formę testów on‑line lub innych form wskazanych przez nauczyciela.
Sprawdziany są zapowiadane i odnotowane w dzienniku lekcyjnym z odpowiednią adnotacją o ich zakresie i formie co najmniej na tydzień przed planowym terminem. Nauczyciel określa sposób wykonania pracy, kanał i czas, w jakim praca ma być wysłana do nauczyciela. W przypadku trudności technicznych nauczyciel uzgadnia z uczniem sposób zaliczenia danego materiału.
Pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa lub materiał powtórzeniowy zamieszczony w Librusie bądź na wskazanej platformie.
W ocenianiu brane jest pod uwagę przede wszystkim zaangażowanie, systematyczność i wkład pracy ucznia.
Dokumenty