Przedmiotowe zasady oceniania
Język niemiecki
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
Z JĘZYKÓW OBCYCH
W CLXV Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie
OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE Z JĘZYKÓW OBCYCH JEST ZGODNE Z:
- Statutem CLXV Liceum ogólnokształcącego w Warszawie oraz Zasadami Wewnętrznego Oceniania Uczniów
- Podstawą programową dla języków obcych nowożytnych - III etap edukacyjny
- Rozporządzeniem MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (z późniejszymi zmianami)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami)
ZADANIA OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
- Kontrola i ocena pracy ucznia służy ukazaniu jej pozytywnych efektów i stanowi ważny czynnik motywujący do dalszej nauki
- Ocenianie i informacja zwrotna mają za zadanie:
- dostarczanie uczniom informacji o postępach i trudnościach w nauce, posiadanej wiedzy i nabytych umiejętnościach oraz wskazanie ewentualnych braków,
- wdrażanie uczniów do samooceny i rozwijanie poczucia odpowiedzialności za osobiste postępy,
- motywowanie uczniów do systematycznej pracy i osiągania coraz lepszych wyników oraz pomoc w planowaniu dalszego samodzielnego rozwoju uczniów,
- dostarczanie nauczycielowi informacji o poziomie osiąganych przez uczniów umiejętności, wskazanie kierunku ich dalszej pracy,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej
- dostarczanie rodzicom lub opiekunom prawnym informacji o osiągnięciach ich dzieci, trudnościach i uzdolnieniach.
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW
Poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności sprawdzane są na podstawie:
- prac klasowych dotyczących wiedzy i poszczególnych umiejętności językowych (w tym w szczególności środki językowe, znajomość zasad gramatyki języka obcego, rozumienie tekstu słuchanego /czytanego, tworzenie wypowiedzi, reagowanie na wypowiedzi, przetwarzanie wypowiedzi);
- kartkówek – zapowiedzianych i niezapowiedzianych krótkich testów, sprawdzających stopień opanowania materiału z 1-3 ostatnich lekcji;
- wypowiedzi ustnych np. odpowiedzi na pytania, reakcji w sytuacjach codziennych, opisu obrazka, odgrywania scenek, wypowiedzi na podstawie materiału stymulującego (przy wystawianiu oceny pod uwagę brane są: zawartość rzeczowa - w tym realizacja elementów zadania zgodnie z wytycznymi egzaminacyjnymi, stopień komunikatywności przekazu, poprawność językowa – bogactwo słownictwa, poprawność form gramatycznych, poprawność fonetyczna – wymowa, akcent, intonacja, melodyka przekazu);
- wypowiedzi pisemnych na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym, z użyciem języka formalnego i nieformalnego;
- sukcesów ucznia w dodatkowych zadaniach np. w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, projektach językowych;
- realizacji przez ucznia projektów oraz innych zadań powierzonych przez nauczyciela
- realizacji zadań we wskazanej przez nauczyciela aplikacji, np. Installing.
WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO I DOKUMENTOWANIA OSIĄGNIĘĆ
- Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego są oparte na zasadzie sprawiedliwości.
- Uczniowie są informowani o warunkach i sposobie oceniania, kryteriach i wymaganiach edukacyjnych na pierwszej lekcji języka obcego w roku szkolnym (tzw. lekcji organizacyjnej)
- W szkole stosuje się dwa sposoby oceniania: bieżące i klasyfikujące.
- Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie postępów i rozwoju ucznia, sprawdzenie skuteczności zastosowanych metod i technik nauczania, rozpoznanie indywidualnych potrzeb każdego ucznia, nakreślenie kierunku dalszej pracy, przekazanie rodzicom lub opiekunom prawnym informacji o postępach ucznia, jego mocnych i słabych stronach.
- Ocenianie klasyfikujące (śródroczne i końcoworoczne) ma na celu przekazanie uczniowi, rodzicom, opiekunom prawnym i nauczycielom obraz postępów wiedzy i umiejętności, a także osiągnięć z języków obcych pod koniec określonej części programu nauki (np. śródrocze /koniec roku szkolnego).
- Ocenianiu podlegają następujące rodzaje aktywności ucznia: prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, wypowiedzi pisemne, ćwiczenia wykonywane w klasie, prace projektowe indywidualne i grupowe, udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, projektach językowych oraz innych zadaniach zleconych przez nauczyciela.
- Na lekcji uczeń powinien posiadać podręcznik, zeszyt ćwiczeń (jeśli jest wymagany przez nauczyciela) oraz zeszyt przedmiotowy. Brak któregokolwiek z nich może skutkować wpisaniem uwagi negatywnej dotyczącej postawy ucznia i jego stosunku do przedmiotu.
- W ciągu półrocza uczeń ma prawo zgłosić trzykrotne nieprzygotowanie do zajęć. Nieprzygotowania odznaczane są jako ‘nieprzygotowanie’ (np), które odnotowywane jest w dzienniku elektronicznym Librus. Nieprzygotowanie należy zgłosić na początku lekcji. Uczeń zgłaszający brak pracy domowej ma obowiązek nadrobienia zaległości i okazania wykonanej pracy nauczycielowi na następnej lekcji. W przypadku zgłoszenia przez ucznia kolejnych nieprzygotowań nauczyciel wyznacza inną formę, tryb oraz termin sprawdzenia wiedzy ucznia z tego zagadnienia.
- Uczniowi nie przysługuje prawo zgłoszenia nieprzygotowania w dniu pracy klasowej bądź zapowiedzianej kartkówki.
- Inne zadania powierzone przez nauczyciela mogą być oceniane w dodatkowy sposób wskazany przez nauczyciela.
- Za niewykonywanie zadań, poleceń nauczyciela oraz utrudnianie pracy innym, uczeń otrzymuje uwagę negatywną dotyczącą zachowania.
- Po każdym omówionym dziale nauczyciel sprawdza poziom wiedzy i umiejętności w wybranej przez siebie formie. W przypadku nauczania tradycyjnego, w ciągu półrocza przewiduje się co najmniej jedną pracę klasową, zapowiedzianą uczniom minimum tydzień przed planowanym terminem.
- W przypadku nauczania zdalnego o formie sprawdzenia wiedzy ucznia decyduje nauczyciel.
- Uczeń nieobecny na pracy klasowej lub zapowiedzianej kartkówce z powodu nieobecności w szkole wynoszącej pięć dni roboczych lub dłuższej, powinien zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu zaliczenia zaległości w czasie nieprzekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły. W przypadku krótszej nieobecności uczeń pisze w/w pracę na kolejnej lekcji z przedmiotu.
- Uczeń nieobecny z przyczyn losowych na ostatniej lekcji ma obowiązek przygotować się do zajęć we własnym zakresie (wykonać pracę domową oraz opracować omawiane zagadnienia).
- W przypadku jednodniowej nieobecności w dniu pracy klasowej lub innej formy sprawdzania wiedzy uczeń pisze je na następnej lekcji z przedmiotu lub w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Uczeń, który podczas jakichkolwiek form sprawdzania osiągnieć (np. testów, prac klasowych i in.) korzysta z dodatkowych pomocy – urządzeń (np. telefonu, smartwatcha, laptopa) lub innych pomocy (tzw. ściąg) lub nie pracuje samodzielnie (np. korzysta z podpowiedzi innych uczniów) otrzymuje uwagę negatywną dotyczącą zachowania. O tym, czy dana praca zostanie oceniona i / lub innym sposobie i trybie weryfikacji wiedzy i umiejętności decyduje nauczyciel.
- Kartkówki sprawdzają wiadomości z 1-3 ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane. O możliwości/konieczności poprawienia kartkówek każdorazowo decyduje nauczyciel. Czas trwania kartkówki nie powinien przekraczać 15 minut.
- Sprawdzone i ocenione kartkówki nauczyciel powinien oddać w ciągu tygodnia, natomiast prace klasowe w ciągu 14 dni roboczych.
- Uczeń ma prawo przystąpić do poprawy oceny z pracy klasowej w terminie i trybie ustalonym przez nauczyciela.
- Prace pisemne ucznia dostępne są do wglądu uczniom i rodzicom.
- Ocena śródroczna (roczna) jest wystawiana na podstawie ocen bieżących, ale nie jest ich średnią arytmetyczną. Ma na nią wpływ ocena poziomu i postępów ucznia, w tym, co istotne, o ocenie decyduje praca i osiągnięcia ucznia w ciągu całego półrocza (roku), a nie tylko intensywna praca w końcowym okresie nauki.
- Ocena roczna obejmuje osiągnięcia uczniów w I i II półroczu nauki.
- Nauczyciel informuje ucznia oraz jego rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Jeżeli uczeń opuścił więcej niż 50% lekcji może być nieklasyfikowany z przedmiotu.
- Oceny za wiedzę i umiejętności wystawiane są w stopniach w skali 1-6.
- W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie (+) oraz (-) przy ocenie zbliżającej się do górnej lub dolnej granicy podanej skali.
- Sprawdziany i kartkówki oceniane są zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego:
- W przypadku istotnych zagadnień związanych z wymaganiami maturalnymi nauczyciel może ustalić inny (niż wymaganie zaliczenia na ocenę dopuszczającą) sposób zaliczenia materiału.
- Wymagania edukacyjne obejmują:
0-30 %
- 1
31-40 %
- 1+
41-45 %
- 2-
46-50 %
- 2
51-55 %
- 2+
56-62 %
- 3-
63-69 %
- 3
70-75 %
- 3+
76-80 %
- 4-
81-85 %
- 4
86-90 %
- 4+
91-95 %
- 5-
96-98 %
- 5
99 - 100%
- 6
1) na ocenę dopuszczającą – wiedza i umiejętności konieczne i elementarne, tj. całkowicie niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu; dopuszcza się pewne braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej;
2) na ocenę dostateczną – wiedza i umiejętności podstawowe, całkowicie niezbędne do dalszej nauki, bezpośrednio użyteczne w życiu codziennym i ewentualnej pracy zawodowej, o wysokim stopniu pospolitości;
3) na ocenę dobrą – wiedza i umiejętności rozszerzające, o wyższym stopniu trudności, złożone i mniej typowe, przydatne, ale nie niezbędne do dalszej edukacji;
4) na ocenę bardzo dobrą – wiedza i umiejętności dopełniające, trudne, złożone i nietypowe, przy wykazywaniu się którymi dopuszcza się niewielkie braki;
5) na ocenę celującą – pełny (mistrzowski) zakres wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej, także trudniejszych i złożonych, mających charakter problemowy, twórczy, wymagających korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Szczegółowe kryteria i wymagania na poszczególne oceny dla wszystkich klas znajdują się w dokumencie „Ocenianie Wewnątrzszkolne – wymagania edukacyjne”, który dostępny jest w salach językowych, u każdego nauczyciela języka obcego do zapoznania się dla uczniów i rodziców.
- Roczną lub śródroczną ocenę celującą otrzymuje uczeń, który napisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne, oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen celujących, jak również spełnia dwa z następujących kryteriów: bierze udział w konkursach z języków obcych i odnosi sukcesy na etapie pozaszkolnym, bierze udział w dodatkowych pracach projektowych (międzynarodowych lub szkolnych), wykonuje zadania dodatkowe wskazane przez nauczyciela.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen bardzo dobrych, pozostałe oceny cząstkowe to w większej części oceny bardzo dobre oraz bierze udział w dodatkowych pracach projektowych;
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen dobrych, pozostałe oceny cząstkowe to w większej części oceny dobre.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, sprawdziany, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen dostatecznych, pozostałe oceny cząstkowe to w większej części oceny dostateczne.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen dopuszczających, pozostałe oceny cząstkowe to w większej części oceny dopuszczające.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla oceny dopuszczającej, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej za pierwszy semestr roku szkolnego, uczeń ma obowiązek uzupełnić i zaliczyć wymagane wiadomości i umiejętności z pierwszego semestru realizując program naprawczy.
- Zasady i warunki oraz procedurę możliwości uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotów obowiązkowych reguluje Statut Szkoły w § 84 i 85. Zakres, tryb oraz formę sprawdzenia wiedzy i umiejętności określa nauczyciel.
Opracował: Zespół nauczycieli języków obcych CLXV Liceum ogólnokształcącego w Warszawie
Warszawa, wrzesień 2025 r.
Dokumenty
- PSO języków obcychrok szkolny 2025/2026