Przedmiotowe zasady oceniania

        • Język hiszpański

        •  

          SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

          Z JĘZYKÓW OBCYCH

          W CLXV Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie

           

          OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE Z JĘZYKÓW OBCYCH JEST ZGODNE Z:

          • Statutem CLXV Liceum ogólnokształcącego w Warszawie oraz Zasadami Wewnętrznego Oceniania Uczniów
          • Podstawą programową dla języków obcych nowożytnych - III etap edukacyjny
          • Rozporządzeniem MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (z późniejszymi zmianami)
          • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami)

          ZADANIA OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

          • Kontrola i ocena pracy ucznia służy ukazaniu jej pozytywnych efektów i stanowi ważny czynnik motywujący do dalszej nauki
          • Ocenianie i informacja zwrotna mają za zadanie:
          • dostarczanie uczniom informacji o postępach i trudnościach w nauce, posiadanej wiedzy i nabytych umiejętnościach oraz wskazanie ewentualnych braków,
          • wdrażanie uczniów do samooceny i rozwijanie poczucia odpowiedzialności za osobiste postępy,
          • motywowanie uczniów do systematycznej pracy i osiągania coraz lepszych wyników oraz pomoc w planowaniu dalszego samodzielnego rozwoju uczniów,
          • dostarczanie nauczycielowi informacji o poziomie osiąganych przez uczniów umiejętności, wskazanie kierunku ich dalszej pracy,
          • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej
          • dostarczanie rodzicom lub opiekunom prawnym informacji o osiągnięciach ich dzieci, trudnościach i uzdolnieniach.

          SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW

          Poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności sprawdzane są na podstawie:

          • prac klasowych dotyczących wiedzy i poszczególnych umiejętności językowych (w tym w szczególności środki językowe, znajomość zasad gramatyki języka obcego, rozumienie tekstu słuchanego /czytanego, tworzenie wypowiedzi, reagowanie na wypowiedzi, przetwarzanie wypowiedzi);
          • kartkówek – zapowiedzianych i niezapowiedzianych krótkich testów, sprawdzających stopień opanowania materiału z 1-3 ostatnich lekcji;
          • wypowiedzi ustnych np. odpowiedzi na pytania, reakcji w sytuacjach codziennych, opisu obrazka, odgrywania scenek, wypowiedzi na podstawie materiału stymulującego (przy wystawianiu oceny pod uwagę brane są: zawartość rzeczowa - w tym realizacja elementów zadania zgodnie z wytycznymi egzaminacyjnymi, stopień komunikatywności przekazu, poprawność językowa – bogactwo słownictwa, poprawność form gramatycznych, poprawność fonetyczna – wymowa, akcent, intonacja, melodyka przekazu);
          • wypowiedzi pisemnych na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym, z użyciem języka formalnego i nieformalnego;
          • sukcesów ucznia w dodatkowych zadaniach np. w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, projektach językowych;
          • realizacji przez ucznia projektów oraz innych zadań powierzonych przez nauczyciela
          • realizacji zadań we wskazanej przez nauczyciela aplikacji, np. Installing.

          WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO I DOKUMENTOWANIA OSIĄGNIĘĆ

          1. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego są oparte na zasadzie sprawiedliwości.
          2. Uczniowie są informowani o warunkach i sposobie oceniania, kryteriach i wymaganiach edukacyjnych na pierwszej lekcji języka obcego w roku szkolnym (tzw. lekcji organizacyjnej)
          3. W szkole stosuje się dwa sposoby oceniania: bieżące i klasyfikujące.
          • Ocenianie bieżące ma na celu monitorowanie postępów i rozwoju ucznia, sprawdzenie skuteczności zastosowanych metod i technik nauczania, rozpoznanie indywidualnych potrzeb każdego ucznia, nakreślenie kierunku dalszej pracy, przekazanie rodzicom lub opiekunom prawnym informacji   o postępach ucznia, jego mocnych i słabych stronach.
          • Ocenianie klasyfikujące (śródroczne i końcoworoczne) ma na celu przekazanie uczniowi, rodzicom, opiekunom prawnym i nauczycielom obraz postępów wiedzy i umiejętności, a także osiągnięć z języków obcych pod koniec określonej części programu nauki (np. śródrocze /koniec roku szkolnego).
          1. Ocenianiu podlegają następujące rodzaje aktywności ucznia: prace klasowe, kartkówki, odpowiedzi ustne, wypowiedzi pisemne, ćwiczenia wykonywane w klasie, prace projektowe indywidualne i grupowe, udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, projektach językowych oraz innych zadaniach zleconych przez nauczyciela.
          2. Na lekcji uczeń powinien posiadać podręcznik, zeszyt ćwiczeń (jeśli jest wymagany przez nauczyciela) oraz zeszyt przedmiotowy. Brak któregokolwiek z nich może skutkować wpisaniem uwagi negatywnej dotyczącej postawy ucznia i jego stosunku do przedmiotu.
          3. W ciągu półrocza uczeń ma prawo zgłosić trzykrotne nieprzygotowanie do zajęć.  Nieprzygotowania odznaczane są jako ‘nieprzygotowanie’ (np), które odnotowywane jest w dzienniku elektronicznym Librus. Nieprzygotowanie należy zgłosić na początku lekcji. Uczeń zgłaszający brak pracy domowej ma obowiązek nadrobienia zaległości i okazania wykonanej pracy nauczycielowi na następnej lekcji. W przypadku zgłoszenia przez ucznia kolejnych nieprzygotowań nauczyciel wyznacza inną formę, tryb oraz termin sprawdzenia wiedzy ucznia z tego zagadnienia. 
          4. Uczniowi nie przysługuje prawo zgłoszenia nieprzygotowania w dniu pracy klasowej bądź zapowiedzianej kartkówki.
          5. Inne zadania powierzone przez nauczyciela mogą być oceniane w dodatkowy sposób wskazany przez nauczyciela.
          6. Za niewykonywanie zadań, poleceń nauczyciela oraz utrudnianie pracy innym, uczeń otrzymuje uwagę negatywną dotyczącą zachowania.
          7. Po każdym omówionym dziale nauczyciel sprawdza poziom wiedzy i umiejętności w wybranej przez siebie formie. W przypadku nauczania tradycyjnego, w ciągu półrocza przewiduje się co najmniej jedną pracę klasową, zapowiedzianą uczniom minimum tydzień przed planowanym terminem.
          8. W przypadku nauczania zdalnego o formie sprawdzenia wiedzy ucznia decyduje nauczyciel.
          9. Uczeń nieobecny na pracy klasowej lub zapowiedzianej kartkówce z powodu nieobecności w szkole wynoszącej pięć dni roboczych lub dłuższej, powinien zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu zaliczenia zaległości w czasie nieprzekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły. W przypadku krótszej nieobecności uczeń pisze w/w pracę na kolejnej lekcji z przedmiotu.
          10. Uczeń nieobecny z przyczyn losowych na ostatniej lekcji ma obowiązek przygotować się do zajęć we własnym zakresie (wykonać pracę domową oraz opracować omawiane zagadnienia).
          11. W przypadku jednodniowej nieobecności w dniu pracy klasowej lub innej formy sprawdzania wiedzy uczeń pisze je na następnej lekcji z przedmiotu lub w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
          12. Uczeń, który podczas jakichkolwiek form sprawdzania osiągnieć (np. testów, prac klasowych i in.) korzysta z dodatkowych pomocy – urządzeń (np. telefonu, smartwatcha, laptopa) lub innych pomocy (tzw. ściąg) lub nie pracuje samodzielnie (np. korzysta z podpowiedzi innych uczniów) otrzymuje uwagę negatywną dotyczącą zachowania. O tym, czy dana praca zostanie oceniona i / lub innym sposobie i trybie weryfikacji wiedzy i umiejętności decyduje nauczyciel.
          13. Kartkówki sprawdzają wiadomości z 1-3 ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane. O możliwości/konieczności poprawienia kartkówek każdorazowo decyduje nauczyciel. Czas trwania kartkówki nie powinien przekraczać 15 minut.
          14. Sprawdzone i ocenione kartkówki nauczyciel powinien oddać w ciągu tygodnia, natomiast prace klasowe w ciągu 14 dni roboczych.
          15. Uczeń ma prawo przystąpić do poprawy oceny z pracy klasowej w terminie i trybie ustalonym przez nauczyciela.
          16. Prace pisemne ucznia dostępne są do wglądu uczniom i rodzicom.
          17. Ocena śródroczna (roczna) jest wystawiana na podstawie ocen bieżących, ale nie jest ich średnią arytmetyczną. Ma na nią wpływ ocena poziomu i postępów ucznia, w tym, co istotne, o ocenie decyduje praca i osiągnięcia ucznia w ciągu całego półrocza (roku), a nie tylko intensywna praca w końcowym okresie nauki.
          18. Ocena roczna obejmuje osiągnięcia uczniów w I i II półroczu nauki.
          19. Nauczyciel informuje ucznia oraz jego rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
          20. Jeżeli uczeń opuścił więcej niż 50% lekcji może być nieklasyfikowany z przedmiotu.
          21. Oceny za wiedzę i umiejętności wystawiane są w stopniach w skali 1-6.
          22. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie (+) oraz (-) przy ocenie zbliżającej się do górnej lub dolnej granicy podanej skali.
          23. Sprawdziany i kartkówki oceniane są zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego:
          24. W przypadku istotnych zagadnień związanych z wymaganiami maturalnymi nauczyciel może ustalić inny (niż wymaganie zaliczenia na ocenę dopuszczającą) sposób zaliczenia materiału.
          25. Wymagania edukacyjne obejmują:

          0-30 %

          - 1

          31-40 %

          - 1+

          41-45 %

          - 2-

          46-50 %

          - 2

          51-55 %

          - 2+

          56-62 %

          - 3-

          63-69 %

          - 3

          70-75 %

          - 3+

          76-80 %

          - 4-

          81-85 %

          - 4

          86-90 %

          - 4+

          91-95 %

          - 5-

          96-98 %

          - 5

          99 - 100%

          - 6

          1)    na ocenę dopuszczającą – wiedza i umiejętności konieczne i elementarne, tj. całkowicie niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu; dopuszcza się pewne braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej;

          2)    na ocenę dostateczną – wiedza i umiejętności podstawowe, całkowicie niezbędne do dalszej nauki, bezpośrednio użyteczne w życiu codziennym i ewentualnej pracy zawodowej, o wysokim stopniu pospolitości;

          3)    na ocenę dobrą – wiedza i umiejętności rozszerzające, o wyższym stopniu trudności, złożone i mniej typowe, przydatne, ale nie niezbędne do dalszej edukacji;

          4)    na ocenę bardzo dobrą – wiedza i umiejętności dopełniające, trudne, złożone i nietypowe, przy wykazywaniu się którymi dopuszcza się niewielkie braki;

          5)    na ocenę celującą – pełny (mistrzowski) zakres wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej, także trudniejszych i złożonych, mających charakter problemowy, twórczy, wymagających korzystania z różnych źródeł wiedzy.

          Szczegółowe kryteria i wymagania na poszczególne oceny dla wszystkich klas znajdują się w dokumencie „Ocenianie Wewnątrzszkolne – wymagania edukacyjne”, który dostępny jest w salach językowych, u każdego nauczyciela języka obcego do zapoznania się dla uczniów i rodziców.

          1. Roczną lub śródroczną ocenę celującą otrzymuje uczeń, który napisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne, oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen celujących, jak również spełnia dwa z następujących kryteriów: bierze udział w konkursach z języków obcych i odnosi sukcesy na etapie pozaszkolnym, bierze udział w dodatkowych pracach projektowych (międzynarodowych lub szkolnych), wykonuje zadania dodatkowe wskazane przez nauczyciela.
          2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen bardzo dobrych, pozostałe oceny cząstkowe to w większej części oceny bardzo dobre oraz bierze udział w dodatkowych pracach projektowych;
          3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen dobrych, pozostałe oceny cząstkowe to w większej części oceny dobre.
          4. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, sprawdziany, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen dostatecznych, pozostałe oceny cząstkowe to w większej części oceny dostateczne.
          5. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który pisał wszystkie obowiązkowe prace klasowe, kartkówki zawierające treści gramatyczne i leksykalne oraz uzyskał za nie co najmniej 50% ocen dopuszczających, pozostałe oceny cząstkowe to w większej części oceny dopuszczające.
          6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów dla oceny dopuszczającej, nie wykorzystuje pomocy w postaci zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej za pierwszy semestr roku szkolnego, uczeń ma obowiązek uzupełnić i zaliczyć wymagane wiadomości i umiejętności z pierwszego semestru realizując program naprawczy.
          7. Zasady i warunki oraz procedurę możliwości uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotów obowiązkowych reguluje Statut Szkoły w § 84 i 85.  Zakres, tryb oraz formę sprawdzenia wiedzy i umiejętności określa nauczyciel.

          Opracował:  Zespół nauczycieli języków obcych CLXV Liceum ogólnokształcącego w Warszawie

          Warszawa, wrzesień 2025 r.

      • Dokumenty