1. Wewnątrzszkolny system oceniania
            1. Ocenianie ma na celu:
              1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
              2. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;
              3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce;
              4. dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach czy trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
              5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
            2. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

           

          1. Ocenianie obejmuje:
            1. Formułowanie przez nauczycieli wymagań niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
            2. Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych i rocznych ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
            3. Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
            4. Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
            5. Przekazywanie, na warunkach i w sposób określony przez szkołę, rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

           

            1. Ocenę śródroczną i roczną wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu. W przypadku nieobecności nauczyciela, ocenę wystawia nauczyciel wskazany przez Dyrektora.
            2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego w szczególności brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
            3. Do średniej ocen wliczane są wszystkie zajęcia edukacyjne, w tym religia i przedmioty dodatkowe.
            4. W przypadku, gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej ocen, o której mowa w ust. 2, wlicza się oceny z obu przedmiotów.
            5. Klasyfikowanie roczne (śródroczne) polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
            6. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych. 
            1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii;
            2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii;
            3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 2, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”;
            4. Uczeń zwolniony z zajęć wymienionych w pkt. 2 jest obowiązany być obecnym na lekcji;
            5. Zwolnienie ucznia z zajęć opisanych w pkt 1 i 2 przebiega zgodnie z opracowanymi i przyjętymi procedurami i PZO wychowania fizycznego;
            6. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego;
            7. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia;
            8. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.

           

            1. Uczeń kończy Liceum, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
            2. Uczeń kończy Liceum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
            3. Laureaci i finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.

           

            1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego na pierwszych zajęciach z danego przedmiotu informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny wynikających z realizowanego przez siebie programu, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych.
            2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego w pierwszym tygodniu zajęć, na godzinie wychowawczej, informuje uczniów oraz rodziców - na pierwszym we wrześniu zebraniu rodziców - o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

           

            1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
            2. O ocenach bieżących uczeń jest informowany w momencie ich uzyskania, a rodzice poprzez dziennik elektroniczny.
            3. O postępach i trudnościach ucznia w nauce rodzice są informowani przez dziennik elektroniczny, przez wychowawcę na zebraniach rodziców oraz podczas indywidualnych rozmów z nauczycielami przedmiotów lub wychowawcą klasy, do której uczęszcza uczeń.

           

            1. Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie, w różnych formach i w warunkach zapewniających obiektywność oceny.
            2. Ocenie podlegają: wypowiedzi ustne, prace pisemne, przygotowanie do lekcji, aktywność w czasie lekcji  oraz inne prace ucznia wyznaczone przez nauczyciela.

                     

            1. Kartkówki sprawdzają bieżące wiadomości i umiejętności ucznia z trzech ostatnich lekcji. Kartkówki mogą być niezapowiedziane, a czas ich trwania nie przekracza 15 minut.
            2. Prace klasowe mierzą osiągnięcia edukacyjne uczniów na określonym przez nauczyciela etapie nauczania.
            3. Praca klasowa z przedmiotu jest zapowiadana co najmniej na tydzień przed planowanym terminem.
            4. Pracę klasową podsumowującą wiadomości poprzedza powtórzenie.
            5. Dopuszcza się tylko jedną pracę klasową w tym samym dniu i nie więcej niż trzy w tym samym tygodniu.
            6. Prace klasowe powinny być ocenione i omówione w terminie nieprzekraczającym piętnastu dni roboczych od dnia ich napisania.
            7. Sprawdzone i ocenione prace pisemne są przedstawiane do wglądu uczniom i rodzicom, a następnie przechowywane przez nauczyciela w Liceum do końca roku szkolnego.
            8. Uczeń, który ze sprawdzianu lub kartkówki otrzymał ocenę niedostateczną, na swoją prośbę lub rodzica (prawnego opiekuna), może za zgodą nauczyciela,                     w ustalonym przez niego terminie, sfotografować pracę w celu weryfikacji popełnionych błędów. Praca nie może być udostępniana osobom trzecim, nie może być publikowana na forach internetowych.
            9. Dokumentację egzaminu poprawkowego i egzaminu klasyfikacyjnego udostępnia się tylko do wglądu, na wniosek ucznia lub jego rodziców w sekretariacie szkoły.

           

          1. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według następującej skali ocen:
            1. celujący (6);
            2. bardzo dobry (5);
            3. dobry (4);
            4. dostateczny (3);
            5. dopuszczający (2);
            6. niedostateczny (1).

           

            1. Sprawdziany oceniane są zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego:

                                  0-40 %                 - 1 (niedostateczny)

                                  41-55 %               - 2 (dopuszczający)

                                  56-75 %               - 3 (dostateczny)

                                  76-90 %                -4 (dobry)

                                  91-98 %              - 5 (bardzo dobry)

                                  99 - 100%           - 6 (celujący)

            1. Oceny, o których mowa w ust. 1, mogą być różnicowane dodatkowo poprzez stosowania znaków "+" i "-
            2. Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

           

          1. Wymagania edukacyjne obejmują:
            1. na ocenę dopuszczającą – wiadomości i umiejętności łatwe dla ucznia, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu; dopuszcza się pewne braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej;
            2. na ocenę dostateczną – wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, całkowicie niezbędne do dalszej nauki, bezpośrednio użyteczne w życiu codziennym i ewentualnej pracy zawodowej;
            3. na ocenę dobrą – wiadomości i umiejętności nieco trudniejsze, złożone i mniej typowe, przydatne, ale nie niezbędne do dalszej edukacji;
            4. na ocenę bardzo dobrą – wiadomości i umiejętności trudne, złożone i nietypowe, przy wykazywaniu się którymi dopuszcza się niewielkie braki;
            5. na ocenę celującą – pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, także trudniejszych i złożonych, mających charakter problemowy, twórczy, wymagających korzystania z różnych źródeł wiedzy.
            6. Szczegółowe kryteria wymagań na poszczególną ocenę regulują Przedmiotowe Systemy Oceniania.

           

          1. Ustala się następujące warunki uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych lub rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:
            1. uczeń nie może mieć nieusprawiedliwionych nieobecności z tego przedmiotu w czasie, którego dotyczy ocenianie;
            2. minimalna frekwencja ucznia musi wynosić 80% w okresie od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do wystawienia proponowanych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;
            3. podwyższenie oceny może nastąpić po napisaniu przez ucznia pracy sprawdzającej poziom wiedzy i umiejętności za okres półrocza/ roku; nauczyciel może odstąpić od jej przeprowadzenia, jeśli uczeń wykona lub poprawi wszystkie wskazane przez nauczyciela prace.

           

            1. Ustala się następujący tryb uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych lub rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:
              1. uczeń niezwłocznie po zapoznaniu się z przewidywaną śródroczną lub roczną oceną klasyfikacyjną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych zwraca się do nauczyciela uczącego    danego    przedmiotu   z    pisemną    prośbą o  jej podwyższenie wraz z uzasadnieniem;
              2. nauczyciel po otrzymaniu prośby sprawdza, czy uczeń spełnia wymagania formalne określone w § 84 ust. 1 pkt 1-2;
              3. po sprawdzeniu powyższych danych, nauczyciel informuje ucznia o odmowie podwyższenia oceny lub wyznacza mu termin przeprowadzenia testu lub też wskazuje inne rozwiązanie przewidziane w § 84 ust. 1 pkt 3;
              4. dokumentację   sprawdzianu   nauczyciel   przechowuje   zgodnie   z   przepisami dotyczącymi dokumentacji szkolnej.
            2. Uczeń i jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. \
            3. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
            4. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niegodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
            5. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 3, musi się odbyć w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami, nie później niż do 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
            6. W skład komisji wchodzą:
              1. Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
              2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
              3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
            7. Nauczyciel, o którym mowa w ust.6 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach,
              1. w takiej sytuacji Dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne,
                1. powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
            8. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
            9. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
            10. Z prac komisji sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
              1. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzany egzamin;
              2. skład komisji;
              3. termin sprawdzianu;
              4. imię i nazwisko ucznia;
              5. zadania sprawdzające;
              6. wynik sprawdzianu i ustaloną ocenę.
            11. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
            12. Protokół stanowi załącznik do arkusza ucznia.
            13. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
            14. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.

           

          1. Ocenianie zajęć edukacyjnych – egzamin poprawkowy
            1. uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej  uzyskał  ocenę niedostateczną z  jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
            2. egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
            3. termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor.
            4. egzamin poprawkowy w ostatnim tygodniu sierpnia przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora. W skład komisji wchodzą:
              1. Dyrektor albo Wicedyrektor – jako przewodniczący komisji;
              2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
              3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek             komisji.
            5. nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
            6. z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
              1. skład komisji;
              2. termin egzaminu poprawkowego;
              3. pytania egzaminacyjne;
              4. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
            7. uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora, nie później niż do końca września.
            8. uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.
            9. uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
          2. Ocenianie zajęć edukacyjnych – egzamin klasyfikacyjny
            1. uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej  lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z  powodu  nieobecności  ucznia  na  zajęciach  edukacyjnych  przekraczających  połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
            2. uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
            3. na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
            4. egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
            5. egzamin klasyfikacyjny z informatyki, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych
            6. egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
            7. egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2 i 3 przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez Dyrektora, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
            8. egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
              1. Dyrektor albo Wicedyrektor – jako przewodniczący komisji,
              2. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy – jako członkowie komisji.
            9. w czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
            10. z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
              1. imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 7, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w ust. 8 – skład komisji;
              2. termin egzaminu klasyfikacyjnego;
              3. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
              4. wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
            11. do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
            12. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna i może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
            13. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora.

           

          1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb ucznia;
            1. nauczyciel jest zobowiązany do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
              1. posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym,
              2. posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia,
              3. posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii,
              4. nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w lit. a do c, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów,
              5. posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii;
            2. rodzice dołączają opinię lub orzeczenie do składanych przy przyjęciu do szkoły dokumentów lub w trakcie roku szkolnego, zaraz po jej otrzymaniu;

           

          1. Nie później niż na miesiąc przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych przedmiotów i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.

           

          1. Ocenianie zachowania uczniów – postanowienia ogólne

           

            1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez Wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w Statucie szkoły.
            2. Ocenianie zachowania jest systematycznie realizowanym procesem, a wystawienie oceny jest jego okresowym podsumowaniem.
            3. Ocenianie zachowania ma na celu:
              1. informowanie ucznia o jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
              2. pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;
              3. motywowanie ucznia do samowychowania i samooceny;
              4. dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o zachowaniu ucznia;
              5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy wychowawczej.
            4. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
              1. wywiązywanie się ucznia z jego obowiązków;
              2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
              3. dbałość o honor i tradycje szkoły;
              4. dbałość o piękno mowy ojczystej;
              5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
              6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
              7. okazywanie szacunku innym osobom.
            5. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala Wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia. Opinia nauczycieli wyrażona jest w formie pisemnej.
            6. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ustalana na podstawie oceny śródrocznej oraz oceny zachowania ucznia w czasie drugiego półrocza.
            7. Ustalona przez  Wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest  ostateczna i może być zmieniona tylko w przypadku, gdy została ustalona niezgodnie z przepisami prawa.
            8. Ustalona  śródroczna  i  roczna ocena  klasyfikacyjna  zachowania  nie mają  wpływu na ocenę zajęć edukacyjnych, promowanie do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
            9. Obowiązkiem Wychowawcy wobec uczniów jest:
              1. poinformowanie na początku każdego roku szkolnego o zasadach i kryteriach oceniania zachowania;
              2. udzielanie na bieżąco informacji o zastrzeżeniach względem zachowania ucznia, planowanie razem z nim pracy nad zmianami w jego funkcjonowaniu;
              3. informowanie o przewidywanej śródrocznej oraz rocznej ocenie zachowania na godzinie do dyspozycji Wychowawcy poprzedzającej klasyfikacyjne posiedzenie Rady Pedagogicznej.
            10. Obowiązkiem Wychowawcy wobec rodziców (prawnych opiekunów) jest:
              1. poinformowanie na początku każdego roku szkolnego o zasadach i kryteriach oceniania zachowania
              2. informowanie na bieżąco o niewłaściwych zachowaniach ucznia w formie przyjętej   przez Wychowawcę;
              3. informowanie na zebraniach lub podczas dni otwartych o zastrzeżeniach co do zachowania ucznia oraz organizowanie z nimi współpracy; o efektach tej pracy Wychowawca informuje na bieżąco nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w danej klasie;
              4. informowanie o przewidywanej rocznej ocenie zachowania najpóźniej w dniu                      ostatniego zebrania z rodzicami (prawnymi opiekunami) w roku szkolnym. 

              

            1. Przy ustalaniu oceny zachowania Wychowawca bierze pod uwagę stopień przestrzegania zasad zapisanych w Regulaminie Ucznia, frekwencję oraz wszelkie przejawy aktywności ucznia na różnych polach (w tym również poza szkołą).
            2. Śródroczną oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
              1. wzorowe;
              2. bardzo dobre;
              3. dobre;
              4. poprawne;
              5. nieodpowiednie;
              6. naganne.
            3. W dzienniku elektronicznym i dziennikach lekcyjnych stosuje się następujące skróty:
              1. wzorowe – wz;
              2. bardzo dobre – bdb;
              3. dobre – db;
              4. poprawne – pop;
              5. nieodpowiednie – ndp;
              6. naganne – ng
            4. Ustala się następujące kryteria oceny zachowania:
              1. ocenę dobrą określa się jako podstawową, stanowiącą o zachowaniu, do którego Szkoła nie ma zastrzeżeń;
              2. ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie warunki opisane w § 65 i §90 ust. 4, a w szczególności:
                1. wywiązuje się z obowiązków ucznia:
                    1. systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia,
                    2. terminowo usprawiedliwia nieobecności,
                    3. przestrzega przepisów prawa szkolnego zawartych w statucie,
                    4. respektuje polecenia wychowawcy i nauczycieli,
                    5. jest sumienny i systematyczny w nauce, osiąga wyniki na miarę swoich możliwości;
                2. zachowuje się kulturalnie oraz respektuje zasady współżycia społecznego i normy etyczne, a w szczególności:
                    1. aktywnie uczestniczy w życiu szkolnym,
                    2. okazuje tolerancję i poszanowanie godności innych osób,
                    3. dba o kulturę słowa,
                    4. reaguje na zło,
                    5. dba o zdrowie i higienę, nie ulega nałogom,
                    6. dba o estetykę własnego wyglądu i otoczenia,
                    7. okazuje poszanowanie mienia szkolnego i prywatnego,
                    8. godnie reprezentuje szkołę,
                    9. rozwija swoje talenty i zdolności na miarę swoich możliwości,
                    10. chętnie służy radą i pomocą innym,
                    11. odnosi się z szacunkiem do wszystkich pracowników szkoły, swoich kolegów i innych ludzi,
                    12. przestrzega podstawowych zasad dobrego wychowania i jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń;
              3. ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny dobrej, a ponadto przynajmniej trzy z następujących poparte konkretnymi działaniami:
                1. aktywnie pracuje w samorządzie klasowym lub uczniowskim,
                2. aktywnie bierze udział olimpiadach, konkursach, turniejach, przeglądach,
                3. bierze udział w międzyszkolnych zawodach sportowych,
                4. aktywnie uczestniczy w organizowaniu imprez wewnątrzklasowych, szkolnych i pozaszkolnych,
                5. podejmuje działania integracyjne w zespole klasowym,
                6. aktywnie angażuje się w pomoc koleżeńską,
                7. potrafi zaprezentować własne osiągnięcia na szerszym forum,
                8. wykazuje szczególną pracowitość i wytrwałość w przezwyciężaniu trudności niedostatku uzdolnień,
                9. działa w wewnątrzszkolnym wolontariacie;
              4. ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie warunki opisane w kryteriach oceny dobrej i bardzo dobrej, a ponadto przynajmniej dwa z następujących poparte konkretnymi działaniami:
                1. godnie reprezentuje Szkołę na zewnątrz - bierze udział w okolicznościowych uroczystościach, imprezach, działaniach promujących Szkołę na zewnątrz itp.,
                2. angażuje się w pracę społeczną na terenie szkoły i poza nią,
                3. prowadzi pozaszkolną działalność społeczną, w tym wolontariat,
                4. swoim zachowaniem i stosunkiem do obowiązków może służyć za wzór postępowania dla innych,
                5. osiąga sukcesy w olimpiadach, konkursach, turniejach, przeglądach,
                6. osiąga sukcesy w międzyszkolnych zawodach sportowych;
              5. ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
                1. przestrzega podstawowych zasad dobrego wychowania i jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń,
                2. odnosi się z szacunkiem do wszystkich pracowników szkoły, rodziców i rówieśników,
                3. dba o dobre imię liceum,
                4. stara się być koleżeński i sumienny w wykonywaniu obowiązków i poleceń,
                5. szanuje mienie własne, cudze i szkolne,
                6. przestrzega zasad bezpieczeństwa,
                7. stara się wywiązywać z podstawowych obowiązków ucznia, a szczególnie dotyczących dyscypliny podczas zajęć szkolnych,
                8. cechuje go kultura języka,
                9. podejmuje wysiłki, by przezwyciężyć trudności w nauce i zachowaniu,
                10. w pracy nad sobą wykorzystuje pomoc okazywaną przez szkołę, a działania pedagogiczne nauczycieli zmierzające do zmiany jego postawy przynoszą oczekiwane rezultaty;
              6. ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który spełnia większość kryteriów oceny poprawnej, ale przejawia co najmniej jedno z poniższych zachowań nieakceptowanych przez szkołę:
                1. niewłaściwie odnosi się do pracowników liceum lub kolegów,
                2. nie dba o mienie wspólne na terenie liceum,
                3. używa wulgarnego słownictwa,
                4. przy wywiązywaniu się ze swoich obowiązków postępuje nieuczciwie - ściąga, przepisane od innych prace przedstawia jako własne, narusza prawa autorskie, dopuszcza się plagiatu,
                5. do zachowania ucznia również poza Szkołą zgłasza zastrzeżenia Straż Miejska, Policja lub inne służby,
                6. uzyskuje wyniki w nauce poniżej swoich możliwości,
                7. otrzymał karę statutową,
                8. naruszył normy współżycia między ludźmi:
              7. ocenę naganną otrzymuje uczeń, którego zachowanie odpowiada jakiejkolwiek (choćby jednej) z niżej wymienionych postaw, nieakceptowanych przez Szkołę:
                1. swoim zachowaniem negatywnie wpływa na rówieśników,
                2. narusza swoim zachowaniem godność osobistą pracowników szkoły lub kolegów,
                3. godzi swoim zachowaniem lub kulturą osobistą w dobre imię szkoły,
                4. jest animatorem sytuacji, w sposób bezpośredni zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych,
                5. dopuszcza się aktów wandalizmu na terenie szkoły lub poza nią,
                6. stosuje wobec innych przemoc,
                7. naruszył w sposób rażący lub narusza uporczywie normy współżycia między ludźmi,
                8. w rażący sposób lekceważy obowiązki szkolne,
                9. dopuścił się przestępstwa komputerowego,
                10. ulega nałogom,
                11. popełnił czyn ścigany prawem,
                12. otrzymał kary statutowe i nie podjął działań zmierzających do zmiany swojego zachowania;
            5. Ocenę zachowania ustaloną zgodnie z kryteriami podanymi w ust. 4 obniża się o jedną za każde 15 godzin nieusprawiedliwionych w danym semestrze. Podana dopuszczalna liczba godzin nieusprawiedliwionych dotyczy okresu od dnia rozpoczęcia semestru do dnia ustalenia przez Wychowawcę oceny zachowania. W uzasadnionych przypadkach Wychowawca za zgodą Rady Pedagogicznej może odstąpić od obniżenia oceny zachowania.
            6. Przy wyróżniającej się frekwencji (do 15 godzin nieobecności usprawiedliwionej) Wychowawca może podnieść ocenę zachowania o jedną.
            7. Spóźnienia uczniów mogą mieć wpływ na ocenę zachowania (3 spóźnienia są traktowane jak 1 godzina nieusprawiedliwiona).
            8. Ustala się następujące zasady usprawiedliwiania nieobecności ucznia na zajęciach:
              1. usprawiedliwienie należy przedłożyć w terminie 7 dni od dnia zakończenia nieobecności;
              2. w przypadku zakończenia semestru usprawiedliwienia należy złożyć najpóźniej dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej;
              3. usprawiedliwienie musi zawierać określony pełnymi datami czas nieobecności (dzień, miesiąc, rok), jej powód i podpis osoby upoważnionej;
              4. usprawiedliwienie nie spełniające jednego z powyższych warunków nie zostanie uwzględnione;
              5. dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie (oryginał lub kopia);
              6. nauczyciel ma prawo nie uwzględnić usprawiedliwienia, jeżeli jego treść jest sprzeczna lub niezgodna ze stwierdzonym stanem faktycznym;
              7. nadmierna liczba godzin usprawiedliwionych przez rodziców (prawnych opiekunów) może być weryfikowana.

          1. Warunki uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena zachowania
            1. Ustala się następujące warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania:
              1. przedstawiona przez wychowawcę przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie uwzględnia wszystkich okoliczności lub zdarzeń mogących mieć wpływ na uzyskanie oceny wyższej niż przewidywana;
              2. uczeń ma mniejszą niż dopuszczalna w WZO liczbę godzin nieusprawiedliwionych dla danej oceny.
            2. Ustala się następujący tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania:
              1. w ciągu dwóch dni od uzyskania informacji o przewidywanej rocznej ocenie zachowania uczeń składa do wychowawcy pisemny wniosek, w którym wykaże, że może się wylegitymować zasługami uzasadniającymi ocenę wyższą niż zaproponowana przez wychowawcę;
              2. wychowawca uwzględniając nowe okoliczności analizuje spełnianie przez ucznia kryteriów na wyższą niż przewidywana ocenę zachowania i ustala ocenę roczną;
              3. ustalając wyższą od przewidywanej roczną ocenę zachowania wychowawca może ponownie zasięgnąć opinii innych nauczycieli i uczniów.
            3. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem § 96

          1. Tryb i procedury zgłaszania zastrzeżeń do rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
            1. Uczeń lub jego Rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
            2. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
            3. W przypadku stwierdzenia, że naruszone zostały procedury ustalenia tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
            4. W skład komisji wchodzą:
              1. Dyrektor szkoły lub wicedyrektor – jako przewodniczący;
              2. wychowawca;
              3. wskazany przez Dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
              4. pedagog;
              5. psycholog;
              6. Rzecznik Praw Ucznia lub przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;
              7. przedstawiciel Rady Rodziców.
            5. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
            6. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
            7. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.
            8. Z prac komisji sporządza się protokół, który zawiera w szczególności:
              1. skład komisji;
              2. termin posiedzenia komisji;
              3. imię i nazwisko ucznia;
              4. wynik głosowania;
              5. ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
            9. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.