- Nauczyciele i pracownicy szkoły
- W szkole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni.
- Nauczycieli zatrudnia się na następujących stanowiskach pracy:
- nauczyciel realizujący zadania edukacyjne;
- pedagog szkolny;
- psycholog szkolny;
- doradca zawodowy;
- bibliotekarz.
- W szkole tworzy się funkcję wychowawcy oddziału.
- Pracowników niepedagogicznych zatrudnia się na stanowiskach:
- pracownicy administracji;
- pracownicy obsługi.
- Zadania nauczycieli
- Nauczyciel liceum prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą Zespół Nauczycielski;
- prace zespołu regulują Zadania zespołu nauczycielskiego.
- Nauczyciele danego przedmiotu lub grupy przedmiotów pokrewnych tworzą Zespół Przedmiotowy;
- pracami Zespołu Przedmiotowego kieruje wybrany przez ten zespół przewodniczący;
- prace zespołu regulują Zadania zespołu przedmiotowego.
- Nauczyciel w swych działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów oraz szanowania ich godności osobistej.
- Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
- prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu nauczania danego przedmiotu, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod nauczania w celu maksymalnego ułatwienia uczniom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień, motywowanie uczniów do aktywnego udziału w lekcji, formułowania własnych opinii i sądów, wybór odpowiedniego podręcznika;
- kształcenie i wychowywanie młodzieży w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
- tworzenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, wykonywanie pomocy dydaktycznych wspólnie z uczniami, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt szkolny;
- rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych, a w szczególności rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- prowadzenie zindywidualizowanej pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach;
- aktywny udział w pracach zespołów, do których nauczyciel należy;
- dostosowanie wymagań edukacyjnych z nauczanego przedmiotu (zajęć) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się;
- bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów, ujawnianie i uzasadnianie oceny, informowanie rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, śródrocznych, rocznych ze szczególnym uwzględnieniem ocen niedostatecznych zgodnie z procedurą ustaloną w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań m.in. poprzez pomoc w rozwijaniu szczególnych uzdolnień i zainteresowań, przygotowanie do udziału w olimpiadach przedmiotowych, konkursach i innych zawodach;
- współpraca z wychowawcą i samorządem klasowym;
- indywidualne kontakty z rodzicami uczniów;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, aktywny udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej, udział w lekcjach koleżeńskich, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia organizowanych przez różne instytucje w porozumieniu z Dyrektorem szkoły zgodnie ze szkolnym planem Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli;
- aktywny udział w życiu szkoły, organizację i uczestnictwo w uroczystościach i imprezach organizowanych przez szkołę;
- przestrzeganie dyscypliny pracy: aktywne pełnienie dyżuru (zgodnie z planem dyżurów), natychmiastowe informowanie dyrekcji o nieobecności w pracy, punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć oraz stosowanie się do innych zapisów Karty Nauczyciela, Kodeksu pracy;
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, terminowe dokonywanie wpisów do dziennika, arkuszy ocen i innych dokumentów wymaganych w szkole, opracowanie właściwego rozkładu materiału nauczania i wpisanie go do dziennika elektronicznego;
- kierowanie się w swoich działaniach dobrem ucznia i poszanowaniem godności osobistej ucznia;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych uczniów i rodziców;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje między pracownikami;
- dokonanie wyboru podręczników i programu nauczania lub opracowanie własnego programu nauczania i zapoznanie z nimi uczniów i rodziców, po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej;
- uczestniczenie w przeprowadzaniu w szkole egzaminów maturalnych i innych;
- W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować;
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym przepisami dla danego stanowiska;
- inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych liceum;
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
- Nauczyciel jest zobowiązany rejestrować i rozliczać zajęcia i czynności w okresach tygodniowych odpowiednio w dzienniku lekcyjnym lub w dziennikach zajęć pozalekcyjnych.
- Nauczyciel jest zobowiązany rzetelnie wykonywać polecenia przełożonych.
- Wychowawcy
- Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawcy.
- Wychowawca opiekuje się uczniami w powierzonym mu oddziale i jest ich rzecznikiem w środowisku szkolnym.
- Do zakresu zadań wychowawcy należy w szczególności:
- poznanie uczniów, ich potrzeb i oczekiwań, sytuacji rodzinnej i bytowej;
- rozpoznawanie i diagnozowanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków;
- koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków;
- opieka nad oddziałem oraz prowadzenie dla uczniów planowej pracy wychowawczo-profilaktycznej i działań z zakresu doradztwa zawodowego;
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w oddziale, uzgadnianie i koordynowanie realizowanych przez nich działań dydaktyczno-wychowawczych;
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów, systematyczne informowanie ich o postępach dzieci oraz działaniach podejmowanych przez szkołę;
- włączanie rodziców w realizację programów pracy szkoły, w tym w szczególności we wszystkie działania wychowawczo-profilaktyczne oraz bezpieczeństwa uczniów i ochrony ich zdrowia;
- kontrolowanie obecności wychowanków na zajęciach, podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności oraz inicjowanie egzekucji administracyjnej wobec uczniów nie realizujących obowiązku nauki;
- przygotowanie i prowadzenie spotkań z rodzicami;
- prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasowego zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wychowawca otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków, a także planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego integrujące oddział klasowy.
- Wychowawca realizuje zadania poprzez:
- tworzenie wychowankom warunków do prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego, w atmosferze bezpieczeństwa i zaufania;
- ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym, szczególnie uczniom klas I, oraz pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami;
- pomoc w rozwiązywaniu problemów powstałych na tle konfliktów rodzinnych, niepowodzeń szkolnych spowodowanych trudnościami w nauce;
- organizowanie życia wychowanków w szkole, wdrażanie ich do współpracy i współdziałania z nauczycielami i wychowawcą;
- utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami uczącymi w powierzonym mu oddziale w celu ustalenia zróżnicowanych wymagań wobec uczniów i sposobu udzielania im pomocy w nauce;
- rozwijanie pozytywnej motywacji uczenia się, wdrażanie efektywnych technik uczenia się;
- wdrażanie uczniów do wysiłku, rzetelnej pracy, cierpliwości, pokonywania trudności, odporności na niepowodzenia, porządku i punktualności, do prawidłowego i efektywnego organizowania sobie pracy;
- systematyczne interesowanie się postępami uczniów w nauce: zwracanie szczególnej uwagi zarówno na uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i na tych, którzy mają trudności i niepowodzenia w nauce, analizowanie wspólnie z wychowankami, nauczycielami i rodzicami przyczyn niepowodzeń uczniów w nauce, czuwanie nad regularnym uczęszczaniem uczniów na zajęcia lekcyjne, badanie przyczyn opuszczania przez wychowanków zajęć szkolnych;
- wdrażanie wychowanków do społecznego działania, kształtowanie właściwych postaw moralnych oraz stosunków między uczniami opartych na życzliwości, współdziałaniu, wzajemnej pomocy, zachęcanie do rozwijania samorządności i inicjatyw uczniowskich;
- tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych opartych na życzliwości i zaufaniu, m. in. poprzez organizację i udział w zajęciach pozalekcyjnych i wycieczkach;
- tworzenie warunków umożliwiających uczniom odkrywanie i rozwijanie pozytywnych stron ich osobowości i zdolności;
- wdrażanie uczniów do dbania o zdrowie, higienę osobistą i psychiczną, o stan higieniczny otoczenia oraz do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą;
- współpraca z pielęgniarką szkolną, rodzicami, uczniów w sprawach dotyczących ich zdrowia;
- udzielanie pomocy i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych; występowanie do organów szkoły i innych instytucji z wnioskami udzielenie pomocy.
- Wychowawca ustala ocenę zachowania swoich wychowanków po zasięgnięciu opinii ucznia, jego kolegów i nauczycieli (zgodnie z WZO).
- Wychowawca monitoruje frekwencję w oddziale, usprawiedliwia nieobecności zgodnie z przyjętym w szkole Regulaminem usprawiedliwiania nieobecności.
- Wychowawca wnioskuje w sprawie przyznawania nagród i udzielania kar swoim wychowankom.
- Wychowawca zobowiązany jest do wykonywania czynności administracyjnych dotyczących oddziału.
- Wychowawcy tworzą Zespół wychowawczy.
- Szczegółowe zadania Zespołu wychowawczego są opisane w Zadaniach zespołów wychowawczych.
- Pedagog i psycholog szkolny
- W liceum zatrudnia się pedagogów i psychologów.
- Do zadań nauczycieli, o których mowa w ust. 1, należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zrealizowania;
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów.
- Nauczyciel bibliotekarz
- Do głównych zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
- praca pedagogiczna z czytelnikiem, która obejmuje:
- organizowanie działalności informacyjnej i czytelniczej w szkole,
- przygotowanie użytkowników biblioteki do korzystania z różnorodnych źródeł informacji i sposobów jej wyszukiwania,
- udzielanie informacji bibliograficznych, rzeczowych i bibliotecznych,
- wspieranie uczniów w rozwijaniu ich uzdolnień poprzez naukę poszukiwania źródeł informacji wykraczających poza program nauczania,
- wspieranie uczniów mających trudności w nauce poprzez pomoc w poszukiwaniu informacji potrzebnych do odrobienia zadań domowych,
- edukację czytelniczą i medialną oraz kształcenie uczniów jako twórców i użytkowników informacji,
- organizowanie zajęć i ekspozycji rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
- tworzenie analiz stanu czytelnictwa w szkole;
- praca organizacyjno-techniczna, która obejmuje:
- gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami wynikającymi z zadań statutowych liceum,
- ewidencję zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- opracowanie zbiorów,
- udostępnianie zbiorów, zarówno w formie wypożyczeń indywidualnych jak i wypożyczeń do pracowni przedmiotowych,
- konserwację i selekcję zbiorów biblioteki,
- planowanie i sprawozdawczość z realizacji zadań biblioteki,
- przygotowanie biblioteki do inwentaryzacji księgozbioru (skontrum), która przeprowadzana jest w oparciu o odrębne przepisy,
- uzgadnianie stanu majątkowego biblioteki z organem prowadzącym w terminach ustalonych przez ten organ.
- praca pedagogiczna z czytelnikiem, która obejmuje:
- Do głównych zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
- Pracownicy niepedagogiczni
- Szkoła zatrudnia pracowników niepedagogicznych.
- W liceum zatrudnia się pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi.
- Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania liceum oraz utrzymanie porządku w budynku szkolnym i w jego otoczeniu.
- Pracowników administracji i obsługi zatrudnia Dyrektor szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala Dyrektor szkoły zgodnie z przepisami prawa.
- Nauczyciele i pracownicy szkoły