1. Nauczyciele i pracownicy szkoły
            1. W szkole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni.
            2. Nauczycieli zatrudnia się na następujących stanowiskach pracy:
              1. nauczyciel realizujący zadania edukacyjne;
              2. pedagog szkolny;
              3. psycholog szkolny;
              4. doradca zawodowy;
              5. bibliotekarz.
            3. W szkole tworzy się funkcję wychowawcy oddziału.
            4. Pracowników niepedagogicznych zatrudnia się na stanowiskach:
              1. pracownicy administracji;
              2. pracownicy obsługi.

          1. Zadania nauczycieli
            1. Nauczyciel liceum prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.
            2. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą Zespół Nauczycielski;
              1. prace zespołu regulują Zadania zespołu nauczycielskiego.
            3. Nauczyciele danego przedmiotu lub grupy przedmiotów pokrewnych tworzą Zespół Przedmiotowy;
              1. pracami Zespołu Przedmiotowego kieruje wybrany przez ten zespół przewodniczący;
              2. prace zespołu regulują Zadania zespołu przedmiotowego.
            4. Nauczyciel w swych działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów oraz szanowania ich godności osobistej.
            5. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
              1. prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu nauczania danego przedmiotu, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod nauczania w celu maksymalnego ułatwienia uczniom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień, motywowanie uczniów do aktywnego udziału w lekcji, formułowania własnych opinii i sądów, wybór odpowiedniego podręcznika;
              2. kształcenie i wychowywanie młodzieży w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
              3. dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
              4. tworzenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, wykonywanie pomocy dydaktycznych wspólnie z uczniami, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt szkolny;
              5. rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych, a w szczególności rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
              6. prowadzenie zindywidualizowanej pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach;
              7. aktywny udział w pracach zespołów, do których nauczyciel należy;
              8. dostosowanie wymagań edukacyjnych z nauczanego przedmiotu (zajęć) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się;
              9. bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów, ujawnianie i uzasadnianie oceny, informowanie rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, śródrocznych, rocznych ze szczególnym uwzględnieniem ocen niedostatecznych zgodnie z procedurą ustaloną w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania;
              10. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań m.in. poprzez pomoc w rozwijaniu szczególnych uzdolnień i zainteresowań, przygotowanie do udziału w olimpiadach przedmiotowych, konkursach i innych zawodach;
              11. współpraca z wychowawcą i samorządem klasowym;
              12. indywidualne kontakty z rodzicami uczniów;
              13. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, aktywny udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej, udział w lekcjach koleżeńskich, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia organizowanych przez różne instytucje w porozumieniu z Dyrektorem szkoły zgodnie ze szkolnym planem Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli;
              14. aktywny udział w życiu szkoły, organizację i uczestnictwo w uroczystościach i imprezach organizowanych przez szkołę;
              15. przestrzeganie dyscypliny pracy: aktywne pełnienie dyżuru (zgodnie z planem dyżurów), natychmiastowe informowanie dyrekcji o nieobecności w pracy, punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć oraz stosowanie się do innych zapisów Karty Nauczyciela, Kodeksu pracy;
              16. prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, terminowe dokonywanie wpisów do dziennika, arkuszy ocen i innych dokumentów wymaganych w szkole, opracowanie właściwego rozkładu materiału nauczania i wpisanie go do dziennika elektronicznego;
              17. kierowanie się w swoich działaniach dobrem ucznia i poszanowaniem godności osobistej ucznia;
              18. przestrzeganie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych uczniów i rodziców;
              19. przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje między pracownikami;
              20. dokonanie wyboru podręczników i programu nauczania lub opracowanie własnego programu nauczania i zapoznanie z nimi uczniów i rodziców, po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej;
              21. uczestniczenie w przeprowadzaniu w szkole egzaminów maturalnych i innych;
              22. W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować;
                1. zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym przepisami dla danego stanowiska;
                2. inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych liceum;
                3. zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
            6. Nauczyciel jest zobowiązany rejestrować i rozliczać zajęcia i czynności w okresach tygodniowych odpowiednio w dzienniku lekcyjnym lub w dziennikach zajęć pozalekcyjnych.
            7. Nauczyciel jest zobowiązany rzetelnie wykonywać polecenia przełożonych.

          1. Wychowawcy  
            1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawcy.  
            2. Wychowawca opiekuje się uczniami w powierzonym mu oddziale i jest ich rzecznikiem w środowisku szkolnym.
            3. Do zakresu zadań wychowawcy należy w szczególności:
              1. poznanie uczniów, ich potrzeb i oczekiwań, sytuacji rodzinnej i bytowej;
              2. rozpoznawanie i diagnozowanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków;
              3. koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków;
              4. opieka nad oddziałem oraz prowadzenie dla uczniów planowej pracy wychowawczo-profilaktycznej i działań z zakresu doradztwa zawodowego;
              5. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w oddziale, uzgadnianie i koordynowanie realizowanych przez nich działań dydaktyczno-wychowawczych;
              6. utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów, systematyczne informowanie ich o postępach dzieci oraz działaniach podejmowanych przez szkołę;
              7. włączanie rodziców w realizację programów pracy szkoły, w tym w szczególności we wszystkie działania wychowawczo-profilaktyczne oraz bezpieczeństwa uczniów i ochrony ich zdrowia;
              8. kontrolowanie obecności wychowanków na zajęciach, podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności oraz inicjowanie egzekucji administracyjnej wobec uczniów nie realizujących obowiązku nauki;
              9. przygotowanie i prowadzenie spotkań z rodzicami;
              10. prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasowego zgodnie z odrębnymi przepisami.
            4. Wychowawca otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków, a także planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego integrujące oddział klasowy.
            5. Wychowawca realizuje zadania poprzez:
              1. tworzenie wychowankom warunków do prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego, w atmosferze bezpieczeństwa i zaufania;
              2. ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym, szczególnie uczniom klas I, oraz pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami;
              3. pomoc w rozwiązywaniu problemów powstałych na tle konfliktów rodzinnych, niepowodzeń szkolnych spowodowanych trudnościami w nauce;
              4. organizowanie życia wychowanków w szkole, wdrażanie ich do współpracy i współdziałania z nauczycielami i wychowawcą;
              5. utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami uczącymi w powierzonym mu oddziale w celu ustalenia zróżnicowanych wymagań wobec uczniów i sposobu udzielania im pomocy w nauce;
              6. rozwijanie pozytywnej motywacji uczenia się, wdrażanie efektywnych technik uczenia się;
              7. wdrażanie uczniów do wysiłku, rzetelnej pracy, cierpliwości, pokonywania trudności, odporności na niepowodzenia, porządku i punktualności, do prawidłowego i efektywnego organizowania sobie pracy;
              8. systematyczne interesowanie się postępami uczniów w nauce: zwracanie szczególnej uwagi zarówno na uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i na tych, którzy mają trudności i niepowodzenia w nauce, analizowanie wspólnie z wychowankami, nauczycielami i rodzicami przyczyn niepowodzeń uczniów w nauce, czuwanie nad regularnym uczęszczaniem uczniów na zajęcia lekcyjne, badanie przyczyn opuszczania przez wychowanków zajęć szkolnych;
              9. wdrażanie wychowanków do społecznego działania, kształtowanie właściwych postaw moralnych oraz stosunków między uczniami opartych na życzliwości, współdziałaniu, wzajemnej pomocy, zachęcanie do rozwijania samorządności i inicjatyw uczniowskich;
              10. tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych opartych na życzliwości i zaufaniu, m. in. poprzez organizację i udział w zajęciach pozalekcyjnych i wycieczkach;
              11. tworzenie warunków umożliwiających uczniom odkrywanie i rozwijanie pozytywnych stron ich osobowości i zdolności;
              12. wdrażanie uczniów do dbania o zdrowie, higienę osobistą i psychiczną, o stan higieniczny otoczenia oraz do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą;
              13. współpraca z pielęgniarką szkolną, rodzicami, uczniów w sprawach dotyczących ich zdrowia;
              14. udzielanie pomocy i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych; występowanie do organów szkoły i innych instytucji z wnioskami udzielenie pomocy.
            6. Wychowawca ustala ocenę zachowania swoich wychowanków po zasięgnięciu opinii ucznia, jego kolegów i nauczycieli (zgodnie z WZO).
            7. Wychowawca monitoruje frekwencję w oddziale, usprawiedliwia nieobecności zgodnie z przyjętym w szkole Regulaminem usprawiedliwiania nieobecności.
            8. Wychowawca wnioskuje w sprawie przyznawania nagród i udzielania kar swoim wychowankom.
            9. Wychowawca zobowiązany jest do wykonywania czynności administracyjnych dotyczących oddziału.
            10. Wychowawcy tworzą Zespół wychowawczy.
            11. Szczegółowe zadania Zespołu wychowawczego są opisane w Zadaniach zespołów wychowawczych.

          1. Pedagog i psycholog szkolny
            1. W liceum zatrudnia się pedagogów i psychologów.
            2. Do zadań nauczycieli, o których mowa w ust. 1, należy w szczególności:
              1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zrealizowania;
              2. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;
              3. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów.

          1. Nauczyciel bibliotekarz
            1. Do głównych zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
              1. praca pedagogiczna z czytelnikiem, która obejmuje:
                1. organizowanie działalności informacyjnej i czytelniczej w szkole,
                2. przygotowanie użytkowników biblioteki do korzystania z różnorodnych źródeł informacji i sposobów jej wyszukiwania,
                3. udzielanie informacji bibliograficznych, rzeczowych i bibliotecznych,
                4. wspieranie uczniów w rozwijaniu ich uzdolnień poprzez naukę poszukiwania źródeł informacji wykraczających poza program nauczania,
                5. wspieranie uczniów mających trudności w nauce poprzez pomoc w poszukiwaniu informacji potrzebnych do odrobienia zadań domowych,
                6. edukację czytelniczą i medialną oraz kształcenie uczniów jako twórców i użytkowników informacji,
                7. organizowanie zajęć i ekspozycji rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
                8. tworzenie analiz stanu czytelnictwa w szkole;
              2. praca organizacyjno-techniczna, która obejmuje:
                1. gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami wynikającymi z zadań statutowych liceum,
                2. ewidencję zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
                3. opracowanie zbiorów,
                4. udostępnianie zbiorów, zarówno w formie wypożyczeń indywidualnych jak i wypożyczeń do pracowni przedmiotowych,
                5. konserwację i selekcję zbiorów biblioteki,
                6. planowanie i sprawozdawczość z realizacji zadań biblioteki,
                7. przygotowanie biblioteki do inwentaryzacji księgozbioru (skontrum), która przeprowadzana jest w oparciu o odrębne przepisy,
                8. uzgadnianie stanu majątkowego biblioteki z organem prowadzącym w terminach ustalonych przez ten organ.

          1. Pracownicy niepedagogiczni
            1. Szkoła zatrudnia pracowników niepedagogicznych.
            2. W liceum zatrudnia się pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi.
            3. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania liceum oraz utrzymanie porządku w budynku szkolnym i w jego otoczeniu.
            4. Pracowników administracji i obsługi zatrudnia Dyrektor szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
            5. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala Dyrektor szkoły zgodnie z przepisami prawa.