- Organy liceum i ich kompetencje
- Organami liceum są:
- Dyrektor szkoły;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Samorząd Uczniowski.
- Każdy z wymienionych w ust.1 organów działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty oraz ustawą Prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te muszą być zgodne z przepisami prawa oświatowego i z niniejszym statutem.
- Koordynatorem działań organów liceum jest Dyrektor szkoły.
- Organami liceum są:
- Dyrektor Liceum
- kieruje działalnością Liceum i reprezentuje Liceum na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny, chyba że nie jest nauczycielem;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Liceum i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Liceum;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Liceum;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarza warunki do działania w Liceum: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Liceum;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
- współpracuje z pielęgniarką, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczna opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą;
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
- wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w zakresie jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Liceum nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami i decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Liceum,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Liceum,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Liceum;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
-
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
- Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Liceum.
- W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go wicedyrektor, a jeżeli nie utworzono stanowiska wicedyrektora - inny nauczyciel Liceum wyznaczony przez organ prowadzący.
- Rada Pedagogiczna
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Liceum w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Liceum.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
-
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego Liceum albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie Rady Pedagogicznej.
- Szczegółowe zasady głosowania określa Regulamin Rady Pedagogiczne
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w Liceum lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Liceum.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
- planuje i organizuje pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, zatwierdza plan pracy szkoły na każdy rok szkolny po zaopiniowaniu ich przez Radę Pedagogiczną;
- podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmuje uchwały w sprawach eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
- podejmuje uchwały w sprawach wniosków o skreślenie z listy uczniów;
- ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
- uchwala Regulamin swojej działalności;
- uchwala Statut szkoły i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu oraz inne regulaminy;
- ustala sposoby wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
- zatwierdza kandydatury uczniów do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów;
- zatwierdza kandydatury uczniów do wniosków o przyznanie stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
- podejmuje decyzje o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność po uzyskaniu opinii zespołu, z której wynika potrzeba przedłużenia uczniowi okresu nauki.
- Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących opiniuje:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych;
- program wychowawczo-profilaktyczny szkoły;
- zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania;
- organizację dodatkowych zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- organizację dodatkowych zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów;
- propozycje Dyrektora szkoły wskazujące formy realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego;
- zezwolenie na indywidualny program nauki lub indywidualny tok nauki;
- wnioski Dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom oraz pozostałym pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- projekt finansowy szkoły;
- przedłużenie powierzenia funkcji dyrektora, powierzenia funkcji wicedyrektora;
- wnioski o odwołanie ze stanowiska wicedyrektora;
- podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia, wolontariuszy i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza;
- wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla Dyrektora szkoły;
- pracę Dyrektora szkoły przy ustalaniu jego oceny pracy;
- wnioski innych organów szkoły o wprowadzeniu obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju;
- średnią ocen upoważniającą do przyznania stypendium za wyniki w nauce;
- wysokość stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;
- ustalenie dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- propozycje Dyrektora szkoły w sprawie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć, niezależnie od dni wolnych od zajęć ustalanych na podstawie odrębnych przepisów;
- wystąpienia do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się;
- wybory przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzone w poszczególnych oddziałach.
- Rada Pedagogiczna ponadto:
- przygotowuje projekt statutu albo jego zmian (nowelizacji) i przedstawia do uchwalenia Radzie Pedagogicznej;
- uzgadnia z Radą Rodziców program wychowawczo-profilaktyczny;
- może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora;
- uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły;
- ocenia z własnej inicjatywy sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do Dyrektora szkoły lub organu prowadzącego szkołę;
- uczestniczy w tworzeniu Wewnętrznego Doskonalenia Nauczycieli;
- występuje z wnioskami do Dyrektora szkoły w sprawach doskonalenia organizacji, nauczania i wychowania;
- wnioskuje o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju;
- wybiera dwóch przedstawicieli rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły;
- wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny;
- zgłasza i opiniuje kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli.
-
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący szkołę.
- Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
- Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Rada Rodziców
- Rada Rodziców jest kolegialnym organem Liceum reprezentującym ogół rodziców uczniów.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranym w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- Rada Rodziców w ramach swoich kompetencji stanowiących:
- uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców;
- uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny Rada Rodziców uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego,
- w przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
- Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny ustalony przez Dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną
- uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- Rada Rodziców w ramach kompetencji opiniodawczych:
- opiniuje projekt planu finansowego szkoły składany przez Dyrektora szkoły;
- opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje ( z wyjątkiem partii i organizacji politycznych), a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej liceum;
- opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia i wychowania, w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;
- opiniuje zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez cały cykl nauczania;
- opiniuje wniosek o wprowadzenie eksperymentu pedagogicznego w szkole;
- opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych
- Rada Rodziców w ramach swoich uprawnień może:
- wnioskować do Dyrektora szkoły o dokonanie oceny pracy nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty
- występować do Dyrektora szkoły, innych organów szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły;
- delegować swoich przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły;
- wybrać swojego przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy, z wyjątkiem nauczyciela stażysty.
- Samorząd Uczniowski
- W Liceum działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej "Samorządem".
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Liceum.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.
- Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Liceum.
- Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Liceum, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi i w porozumieniu z Dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
- Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.
- W szkole powołuje się „Rzecznika praw ucznia”
- Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.
- Rzecznikiem Praw Ucznia zostaje nauczyciel, który wyrazi zgodę na pełnienie funkcji. Kadencja Rzecznika trwa dwa lata.
- Organizacja i realizacja działań w zakresie wolontariatu w szkole
- W szkole może działać „Szkolny Wolontariat”.
- Zadaniami Szkolnego Wolontariatu są organizacja i udzielanie pomocy potrzebującym, inicjowanie działań w środowisku oraz wspomaganie inicjatyw charytatywnych i kulturalnych.
- Dyrektor szkoły podejmuje współpracę w zakresie wolontariatu w drodze porozumienia, w uzgodnieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
- Samorząd Uczniowski w porozumieniu z Dyrektorem szkoły organizuje i realizuje działania w ramach wolontariatu.
- Formy działalności:
- działania na rzecz społeczności szkolnej;
- działania na rzecz społeczności lokalnej;
- udział w akcjach ogólnopolskich, za zgodą Dyrektora szkoły.
- Szkolnym Wolontariatem opiekuje się nauczyciel – koordynator
- Przewodniczącym Szkolnego Wolontariatu zostaje uczeń będący wolontariuszem.
- Zasady funkcjonowania i szczegółowe cele Szkolnego Wolontariatu reguluje odrębny regulamin.
- Współpraca organów szkoły
- Organy Liceum informują się wzajemnie o wydanych zarządzeniach albo podjętych uchwałach.
- Każdy organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów Liceum, przedstawiając opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego do rozwiązania danego problemu.
- Kolegialne organy Liceum mogą zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
- Zespół mediacyjny
- W przypadku sporu między organami Liceum powołuje się zespół mediacyjny.
- W skład zespołu mediacyjnego wchodzą po jednym przedstawicielu każdego z organów będących w sporze, oraz jako przewodniczący, przedstawiciel organu, który nie pozostaje w sporze, a gdy wszystkie organy Liceum pozostają w sporze - osoba wskazana przez organ prowadzący.
- Zespół mediacyjny dąży do polubownego zakończenia sporu.
- Jeśli spór nie zostanie zakończony polubownie w terminie trzech dni od powołania zespołu mediacyjnego, spór rozstrzyga zespół mediacyjny uwzględniając zgodne stanowiska organów będących w sporze.
- Zespół mediacyjny podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
- Organizacja pracy Liceum
- W zakresie realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- pracowni przedmiotowych, szczegółową organizację pracowni określa Regulamin pracowni przedmiotowych;
- pracowni komputerowych z dostępem do Internetu;
- sali gimnastycznej, kompleksu boisk, urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
- sali multimedialnej (konferencyjnej);
- biblioteki (wypożyczalni i czytelni z ICIM);
- gabinetów specjalistów (pedagoga, psychologa, doradcy zawodowego);
- gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
- szatni i szafek uczniowskich;
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych;
- patio szkolnego;
- W liceum funkcjonuje stołówka i sklepik szkolny.
- W zakresie realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
-
- Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i organizacyjne szkoły, może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze do 10 dni.
-
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny liceum opracowany przez Dyrektora szkoły na podstawie odrębnych przepisów.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji liceum Dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład określający organizację zajęć edukacyjnych.
- Podstawową jednostką organizacyjną liceum jest oddział.
- Liczebność uczniów w oddziale ustala się w porozumieniu z organem prowadzącym, nie powinna przekraczać 30 osób.
- Podział oddziałów na grupy lub tworzenie grup międzyoddziałowych, międzyklasowych ustala Dyrektor szkoły na podstawie odrębnych przepisów, za zgodą organu prowadzącego.
- Opiekę wychowawczą nad poszczególnymi oddziałami sprawują wyznaczeni przez Dyrektora szkoły wychowawcy.
- W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- W przypadku zaistnienia uzasadnionych powodów dopuszcza się możliwość zmiany wychowawcy klasowego.
- W liceum mogą być tworzone oddziały przygotowawcze na podstawie odrębnych przepisów.
-
- W szkole organizuje się oddziały przygotowawcze dla uczniów niebędących obywatelami polskimi oraz uczniów będących obywatelami polskimi, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
- Dyrektor szkoły, powołuje zespół kwalifikujący uczniów do oddziału przygotowawczego.
- W skład tego zespołu wchodzi dwóch nauczycieli oraz pedagog lub psycholog.
- Liczba uczniów w oddziale przygotowawczym nie może przekraczać 25 uczniów.
- Nauczanie w oddziale przygotowawczym jest prowadzone według realizowanych w szkole programów nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
- Zajęcia edukacyjne w oddziale przygotowawczym prowadzą nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych, którzy mogą być wspomagani przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia uczniów.
- Na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziale przygotowawczym przeznacza się w tygodniowym rozkładzie zajęć liczbę godzin nie mniejszą niż 26 godzin tygodniowo.
- W oddziale przygotowawczym dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych odpowiednio dla klas:
- - I i II liceum;
- - III i IV liceum.
- Decyzję o skróceniu albo przedłużeniu okresu nauki ucznia w oddziale przygotowawczym, podejmuje rada pedagogiczna na wniosek uczących ucznia nauczycieli, pedagoga lub psychologa.
- W przypadku przyjęcia w trakcie roku szkolnego do szkoły znacznej liczby uczniów, o których mowa w ust. 1, oddział przygotowawczy może być zorganizowany także w trakcie roku szkolnego.
- W oddziale przygotowawczym w ramach tygodniowego wymiaru godzin, prowadzi się naukę języka polskiego według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców, w wymiarze nie niższym niż 6 godziny tygodniowo, zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
- Liceum realizuje cele i zadania statutowe z wykorzystaniem wszystkich dostępnych form pracy z uczniem, osiągnięć nowoczesnej dydaktyki, uwzględniając tradycje szkoły.
- Podstawowymi formami organizacyjnymi działalności liceum są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyklasowych z zakresu kształcenia ogólnego;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- inne zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- W szkole mogą być organizowane wycieczki.
- Szczegóły organizacji wycieczek określa Regulamin wycieczek szkolnych.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest:
- łączenie grup uczniów (również całych oddziałów, klas) i przekazywanie opieki jednemu nauczycielowi;
- zwalnianie uczniów z ostatnich godzin lekcyjnych bez wcześniejszego powiadamiania rodziców;
- o możliwości takich rozwiązań powiadamiani są rodzice i uczniowie na pierwszym spotkaniu w danym roku szkolnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwy międzylekcyjne trwają od 10 do 25 minut.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Zajęcia pozalekcyjne organizowane są zgodnie z potrzebami uczniów z uwzględnieniem posiadanych przez liceum środków finansowych i możliwości kadrowych.
-
- Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela – opiekuna.
- Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej.
- Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.
- Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, wyznacza dla danego oddziału przedmioty ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
- W pierwszej połowie września każdego roku szkolnego w klasach pierwszych przeprowadza się sprawdzian kompetencyjny z języka nowożytnego. Na podstawie jego wyników można tworzyć grupy w obrębie danego oddziału lub grupy międzyoddziałowe o określonym poziomie znajomości języka.
- Uczniom niepełnoletnim na życzenie rodziców lub uczniom pełnoletnim na ich życzenie szkoła organizuje naukę religii, etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
- W szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny.
- Oprogramowanie dostarczane jest przez firmę zewnętrzną, która odpowiada za niezawodność działania systemu, ochronę danych osobowych umieszczonych na serwerach oraz tworzenie kopii bezpieczeństwa.
- Dziennik elektroniczny daje możliwość: bieżącej kontroli frekwencji ucznia w szkole, kontroli osiągnięć edukacyjnych, monitorowania realizacji podstawy programowej, bieżącej wymiany informacji.
- Eksperyment pedagogiczny
- W szkole może być wprowadzony eksperyment pedagogiczny.
- Eksperyment pedagogiczny może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, może być wprowadzony w całej szkole, w oddziale lub grupie.
- Uchwałę w sprawie wprowadzenia eksperymentu w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna po uzyskaniu zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w eksperymencie.
- Eksperyment pedagogiczny może być realizowany po uzyskaniu zgody Ministra Edukacji Narodowej.
- Jeżeli planowany eksperyment pedagogiczny wymaga przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, wymagana jest zgoda organu prowadzącego.
- Szkoła może przyjmować nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem szkoły lub za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
- Biblioteka szkolna
- W szkole działa biblioteka obejmująca wypożyczalnię i czytelnię z Internetowym Centrum Multimedialnym.
- Do głównych zadań biblioteki należą:
- wspieranie realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych;
- wspomaganie rozwoju uczniów, zarówno w zakresie zdobywania i pogłębiania wiedzy, jak i rozwijania i rozbudzania ich zainteresowań;
- wspomaganie doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli;
- tworzenie warunków do bezpiecznego i efektywnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- podejmowanie różnorodnych działań, promujących czytelnictwo i rozwijających kompetencje uczniów w zakresie szeroko pojętej kultury;
- przeprowadzanie inwentaryzacji zbiorów (skontrum), w oparciu o obowiązujące przepisy prawne.
- Biblioteka jest:
- interdyscyplinarną pracownią ogólnoszkolną, w której uczniowie:
- uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli, nauczyciela bibliotekarza (lekcje biblioteczne),
- indywidualnie pracują nad zdobywaniem i poszerzaniem wiedzy;
- ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
- ośrodkiem edukacji czytelniczej i informacyjnej;
- szkolnym centrum informacji naukowej z dostępem do Internetu, zapewniającym warunki do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
- interdyscyplinarną pracownią ogólnoszkolną, w której uczniowie:
- Biblioteka gromadzi książki, wśród których są lektury, podręczniki i materiały ćwiczeniowe, podstawy programowe i programy nauczania oraz inne materiały dydaktyczne i pomoce niezbędne do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz odpowiadające zainteresowaniom uczniów i nauczycieli.
- Biblioteka prenumeruje czasopisma i gromadzi różnorodne materiały audiowizualne.
- Biblioteka służy realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych liceum, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, rozbudzaniu i rozwijaniu indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębianiu u nich nawyku czytania i uczenia się, popularyzowaniu wiedzy wśród uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych liceum i rodziców.
- Biblioteka podejmuje różnorodne działania, mające na celu rozwijanie wrażliwości kulturowej i społecznej uczniów. Uwzględnia przy tym potrzeby uczniów, należących do mniejszości narodowych i etnicznych.
- Biblioteka współpracuje z innymi bibliotekami i instytucjami, w celu wymiany doświadczeń, informowania o wydarzeniach i promowania czytelnictwa.
- Godziny pracy biblioteki ustala Dyrektor na dany rok szkolny, uwzględniając potrzeby uczniów i nauczycieli.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej określa regulamin wewnętrzny.
- Organy liceum i ich kompetencje