• Statut

            1. Organy liceum i ich kompetencje
              1. Organami liceum są:
                1. Dyrektor szkoły;
                2. Rada Pedagogiczna;
                3. Rada Rodziców;
                4. Samorząd Uczniowski.
              2. Każdy z wymienionych w ust.1 organów działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty oraz ustawą Prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te muszą być zgodne z przepisami prawa oświatowego i z niniejszym statutem.
              3. Koordynatorem działań organów liceum jest Dyrektor szkoły.

            1. Dyrektor Liceum
              1. kieruje działalnością Liceum i reprezentuje Liceum na zewnątrz;
              2. sprawuje nadzór pedagogiczny, chyba że nie jest nauczycielem;
              3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
              4. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
              5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Liceum i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Liceum;
              6. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Liceum;
              7. współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
              8. stwarza warunki do działania w Liceum: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Liceum;
              9. odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
              10. współpracuje z pielęgniarką, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczna opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą;
              11. przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
              12. wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w zakresie jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
              13. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Liceum nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami i decyduje w sprawach:
                1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Liceum,
                2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Liceum,
                3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Liceum;
              14. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

             

              1. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
              2. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Liceum.
              3. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go wicedyrektor, a jeżeli nie utworzono stanowiska wicedyrektora - inny nauczyciel Liceum wyznaczony przez organ prowadzący.

            1. Rada Pedagogiczna
              1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Liceum w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
              2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Liceum.
              3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

             

              1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
              2. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
              3. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego Liceum albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
              4. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.

             

            1. Uchwały Rady Pedagogicznej
              1.  Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
                1. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie Rady Pedagogicznej.
                2. Szczegółowe zasady głosowania określa Regulamin Rady Pedagogiczne
              2. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w Liceum lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
              3. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Liceum.

             

            1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
              1. planuje i organizuje pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, zatwierdza plan pracy szkoły na każdy rok szkolny po zaopiniowaniu ich przez Radę Pedagogiczną;
              2. podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
              3. podejmuje uchwały w sprawach eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
              4. podejmuje uchwały w sprawach wniosków o skreślenie z listy uczniów;
              5. ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
              6. uchwala Regulamin swojej działalności;
              7. uchwala Statut szkoły i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu oraz inne regulaminy;
              8. ustala sposoby wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
              9. zatwierdza kandydatury uczniów do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów;
              10. zatwierdza kandydatury uczniów do wniosków o przyznanie stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
              11. podejmuje decyzje o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność po uzyskaniu opinii zespołu, z której wynika potrzeba przedłużenia uczniowi okresu nauki.

             

            1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących opiniuje:
              1. organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych;
              2. program wychowawczo-profilaktyczny szkoły;
              3. zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania;
              4. organizację dodatkowych zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
              5. organizację dodatkowych zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów;
              6. propozycje Dyrektora szkoły wskazujące formy realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego;
              7. zezwolenie na indywidualny program nauki lub indywidualny tok nauki;
              8. wnioski Dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom oraz pozostałym pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
              9. propozycje Dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
              10. projekt finansowy szkoły;
              11. przedłużenie powierzenia funkcji dyrektora, powierzenia funkcji wicedyrektora;
              12. wnioski o odwołanie ze stanowiska wicedyrektora;
              13. podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia, wolontariuszy i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza;
              14. wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla Dyrektora szkoły;
              15. pracę Dyrektora szkoły przy ustalaniu jego oceny pracy;
              16. wnioski innych organów szkoły o wprowadzeniu obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju;
              17. średnią ocen upoważniającą do przyznania stypendium za wyniki w nauce;
              18. wysokość stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;
              19. ustalenie dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
              20. propozycje Dyrektora szkoły w sprawie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć, niezależnie od dni wolnych od zajęć ustalanych na podstawie odrębnych przepisów;
              21. wystąpienia do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się;
              22. wybory przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzone w poszczególnych oddziałach.

             

            1. Rada Pedagogiczna ponadto:
              1. przygotowuje projekt statutu albo jego zmian (nowelizacji) i przedstawia do uchwalenia Radzie Pedagogicznej;
              2. uzgadnia z Radą Rodziców program wychowawczo-profilaktyczny;
              3. może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora;
              4. uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły;
              5. ocenia z własnej inicjatywy sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do Dyrektora szkoły lub organu prowadzącego szkołę;
              6. uczestniczy w tworzeniu Wewnętrznego Doskonalenia Nauczycieli;
              7. występuje z wnioskami do Dyrektora szkoły w sprawach doskonalenia organizacji, nauczania i wychowania;
              8. wnioskuje o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju;
              9. wybiera dwóch przedstawicieli rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły;
              10. wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny;
              11. zgłasza i opiniuje kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli.

             

              1. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
              2. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący szkołę.
              3. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.
              4. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

             

            1. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

            1. Rada Rodziców
              1. Rada Rodziców jest kolegialnym organem Liceum reprezentującym ogół rodziców uczniów.
              2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranym w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
              3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
              4. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
              5. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:

             

            1. Rada Rodziców w ramach swoich kompetencji stanowiących:
              1. uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
                1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
                2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców;
              2. uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
                1. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny Rada Rodziców uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego,
                2. w przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
                3. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny ustalony przez Dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną

             

            1. Rada Rodziców w ramach kompetencji opiniodawczych:
              1. opiniuje projekt planu finansowego szkoły składany przez Dyrektora szkoły;
              2. opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje ( z wyjątkiem partii i organizacji politycznych), a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej liceum;
              3. opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia i wychowania, w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;
              4. opiniuje zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez cały cykl nauczania;
              5. opiniuje wniosek o wprowadzenie eksperymentu pedagogicznego w szkole;
              6. opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

             

            1. Rada Rodziców w ramach swoich uprawnień może:
              1. wnioskować do Dyrektora szkoły o dokonanie oceny pracy nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty
              2. występować do Dyrektora szkoły, innych organów szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły;
              3. delegować swoich przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły;
              4. wybrać swojego przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy, z wyjątkiem nauczyciela stażysty.

            1. Samorząd Uczniowski
              1. W Liceum działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej "Samorządem".
              2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Liceum.
              3. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.
              4. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
              5. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Liceum.
              6. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Liceum, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:
                1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
                2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
                3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
                4. prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej;
                5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami oraz możliwościami organizacyjnymi i w porozumieniu z Dyrektorem;
                6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
              7. Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
              8. Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.
              9. W szkole powołuje się „Rzecznika praw ucznia”
              10. Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.
              11. Rzecznikiem Praw Ucznia zostaje nauczyciel, który wyrazi zgodę na pełnienie funkcji. Kadencja Rzecznika trwa dwa lata.

            1. Organizacja i realizacja działań w zakresie wolontariatu w szkole
              1. W szkole może działać „Szkolny Wolontariat”.
              2. Zadaniami Szkolnego Wolontariatu są organizacja i udzielanie pomocy potrzebującym, inicjowanie działań w środowisku oraz wspomaganie inicjatyw charytatywnych i kulturalnych.
              3. Dyrektor szkoły podejmuje współpracę w zakresie wolontariatu w drodze porozumienia, w uzgodnieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
              4. Samorząd Uczniowski w porozumieniu z Dyrektorem szkoły organizuje i realizuje działania w ramach wolontariatu.
              5. Formy działalności:
                1. działania na rzecz społeczności szkolnej;
                2. działania na rzecz społeczności lokalnej;
                3. udział w akcjach ogólnopolskich, za zgodą Dyrektora szkoły.
              6. Szkolnym Wolontariatem opiekuje się nauczyciel – koordynator
              7. Przewodniczącym Szkolnego Wolontariatu zostaje uczeń będący wolontariuszem.
              8. Zasady funkcjonowania i szczegółowe cele Szkolnego Wolontariatu reguluje odrębny regulamin.

            1. Współpraca organów szkoły
              1. Organy Liceum informują się wzajemnie o wydanych zarządzeniach albo podjętych uchwałach.
              2. Każdy organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów Liceum, przedstawiając opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego do rozwiązania danego problemu.
              3. Kolegialne organy Liceum mogą zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.

             

            1. Zespół mediacyjny
              1. W przypadku sporu między organami Liceum powołuje się zespół mediacyjny.
              2. W skład zespołu mediacyjnego wchodzą po jednym przedstawicielu każdego z organów będących w sporze, oraz jako przewodniczący, przedstawiciel organu, który nie pozostaje w sporze, a gdy wszystkie organy Liceum pozostają w sporze - osoba wskazana przez organ prowadzący.
              3. Zespół mediacyjny dąży do polubownego zakończenia sporu.
              4. Jeśli spór nie zostanie zakończony polubownie w terminie trzech dni od powołania zespołu mediacyjnego, spór rozstrzyga zespół mediacyjny uwzględniając zgodne stanowiska organów będących w sporze.
              5. Zespół mediacyjny podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.

            1. Organizacja pracy Liceum
              1. W zakresie realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
                1. pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
                2. pracowni przedmiotowych, szczegółową organizację pracowni określa Regulamin pracowni przedmiotowych;
                3. pracowni komputerowych z dostępem do Internetu;
                4. sali gimnastycznej, kompleksu boisk, urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
                5. sali multimedialnej (konferencyjnej);
                6. biblioteki (wypożyczalni i czytelni z ICIM);
                7. gabinetów specjalistów (pedagoga, psychologa, doradcy zawodowego);
                8. gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
                9. szatni i szafek uczniowskich;
                10. pomieszczeń sanitarno-higienicznych;
                11. patio szkolnego;
              2. W liceum funkcjonuje stołówka i sklepik szkolny.

             

              1. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
              2. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i organizacyjne szkoły, może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze do 10 dni.

             

              1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny liceum opracowany przez Dyrektora szkoły na podstawie odrębnych przepisów.
              2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji liceum Dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład określający organizację zajęć edukacyjnych.
              3. Podstawową jednostką organizacyjną liceum jest oddział.
              4. Liczebność uczniów w oddziale ustala się w porozumieniu z organem prowadzącym, nie powinna przekraczać 30 osób.
              5. Podział oddziałów na grupy lub tworzenie grup międzyoddziałowych, międzyklasowych ustala Dyrektor szkoły na podstawie odrębnych przepisów, za zgodą organu prowadzącego.
              6. Opiekę wychowawczą nad poszczególnymi oddziałami sprawują wyznaczeni przez Dyrektora szkoły wychowawcy.
              7. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
              8. W przypadku zaistnienia uzasadnionych powodów dopuszcza się możliwość zmiany wychowawcy klasowego.
              9. W liceum mogą być tworzone oddziały przygotowawcze na podstawie odrębnych przepisów.

             

              1. W szkole  organizuje się oddziały przygotowawcze dla uczniów niebędących obywatelami polskimi oraz uczniów będących obywatelami polskimi, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
              2. Dyrektor szkoły, powołuje zespół kwalifikujący uczniów do oddziału przygotowawczego.
              3. W skład tego zespołu wchodzi dwóch nauczycieli oraz pedagog lub psycholog.
              4. Liczba uczniów w oddziale przygotowawczym nie może przekraczać 25 uczniów.
              5. Nauczanie w oddziale przygotowawczym jest prowadzone według realizowanych w szkole programów nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
              6. Zajęcia edukacyjne w oddziale przygotowawczym prowadzą nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych, którzy mogą być wspomagani przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia uczniów.
              7. Na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziale przygotowawczym przeznacza się w tygodniowym rozkładzie zajęć liczbę godzin nie  mniejszą niż 26 godzin tygodniowo.
              8. W oddziale przygotowawczym dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych odpowiednio dla klas:
                1. - I i II liceum;
                2. - III i IV liceum.
              9. Decyzję o skróceniu albo przedłużeniu okresu nauki ucznia w oddziale przygotowawczym, podejmuje rada pedagogiczna na wniosek uczących ucznia nauczycieli, pedagoga lub psychologa.
              10. W przypadku przyjęcia w trakcie roku szkolnego do szkoły znacznej liczby uczniów, o których mowa w ust. 1,  oddział przygotowawczy może być zorganizowany także w trakcie roku szkolnego.
              11. W oddziale przygotowawczym w ramach tygodniowego wymiaru godzin, prowadzi się naukę języka polskiego według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców, w wymiarze nie niższym niż 6 godziny tygodniowo, zgodnie z odrębnymi przepisami.

             

              1. Liceum realizuje cele i zadania statutowe z wykorzystaniem wszystkich dostępnych form pracy z uczniem, osiągnięć nowoczesnej dydaktyki, uwzględniając tradycje szkoły.
              2. Podstawowymi formami organizacyjnymi działalności liceum są:
                1. obowiązkowe zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym, grupach międzyoddziałowych lub grupach międzyklasowych z zakresu kształcenia ogólnego;
                2. dodatkowe zajęcia edukacyjne, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
                3. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
                4. zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
                5. inne zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
                6. zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
              3. W szkole mogą być organizowane wycieczki.
              4. Szczegóły organizacji wycieczek określa Regulamin wycieczek szkolnych.
              5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest:
                1. łączenie grup uczniów (również całych oddziałów, klas) i przekazywanie opieki jednemu nauczycielowi;
                2. zwalnianie uczniów z ostatnich godzin lekcyjnych bez wcześniejszego powiadamiania rodziców;
                3. o możliwości takich rozwiązań powiadamiani są rodzice i uczniowie na pierwszym spotkaniu w danym roku szkolnym.
              6. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwy międzylekcyjne trwają  od 10 do 25 minut.
              7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
              8. Zajęcia pozalekcyjne organizowane są zgodnie z potrzebami uczniów z uwzględnieniem posiadanych przez liceum środków finansowych i możliwości kadrowych.

             

              1. Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela – opiekuna.
              2. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej.
              3. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.

             

            1. Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, wyznacza dla danego oddziału przedmioty ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.

             

            1. W pierwszej połowie września każdego roku szkolnego w klasach pierwszych przeprowadza się sprawdzian kompetencyjny z języka nowożytnego. Na podstawie jego wyników można tworzyć grupy w obrębie danego oddziału lub grupy międzyoddziałowe o określonym poziomie znajomości języka.

             

            1. Uczniom niepełnoletnim na życzenie rodziców lub uczniom pełnoletnim na ich życzenie szkoła organizuje naukę religii, etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.

             

              1. W szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny.
              2. Oprogramowanie dostarczane jest przez firmę zewnętrzną, która odpowiada za niezawodność działania systemu, ochronę danych osobowych umieszczonych na serwerach oraz tworzenie kopii bezpieczeństwa.
              3. Dziennik elektroniczny daje możliwość: bieżącej kontroli frekwencji ucznia w szkole, kontroli osiągnięć edukacyjnych, monitorowania realizacji podstawy programowej, bieżącej wymiany informacji.

             

            1. Eksperyment pedagogiczny
              1. W szkole może być wprowadzony eksperyment pedagogiczny.
              2. Eksperyment pedagogiczny może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, może być wprowadzony w całej szkole, w oddziale lub grupie.
              3. Uchwałę w sprawie wprowadzenia eksperymentu w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna po uzyskaniu zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w eksperymencie.
              4. Eksperyment pedagogiczny może być realizowany po uzyskaniu zgody Ministra Edukacji Narodowej.
              5. Jeżeli planowany eksperyment pedagogiczny wymaga przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, wymagana jest zgoda organu prowadzącego.

             

            1. Szkoła może przyjmować nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem szkoły lub za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

             

            1. Biblioteka szkolna
              1. W szkole działa biblioteka obejmująca wypożyczalnię i czytelnię z Internetowym Centrum Multimedialnym.
              2. Do głównych zadań biblioteki należą:
                1. wspieranie realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych;
                2. wspomaganie rozwoju uczniów, zarówno w zakresie zdobywania i pogłębiania wiedzy, jak i rozwijania i rozbudzania ich zainteresowań;
                3. wspomaganie doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli;
                4. tworzenie warunków do bezpiecznego i efektywnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych;
                5. podejmowanie różnorodnych działań, promujących czytelnictwo i rozwijających kompetencje uczniów w zakresie szeroko pojętej kultury;
                6. przeprowadzanie inwentaryzacji zbiorów (skontrum), w oparciu o obowiązujące przepisy prawne.
              3. Biblioteka jest:
                1. interdyscyplinarną pracownią ogólnoszkolną, w której uczniowie:
                  1. uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli, nauczyciela bibliotekarza (lekcje biblioteczne),
                  2. indywidualnie pracują nad zdobywaniem i poszerzaniem wiedzy;
                2. ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
                3. ośrodkiem edukacji czytelniczej i informacyjnej;
                4. szkolnym centrum informacji naukowej z dostępem do Internetu, zapewniającym warunki do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
              4. Biblioteka gromadzi książki, wśród których są lektury, podręczniki i materiały ćwiczeniowe, podstawy programowe i programy nauczania oraz inne materiały dydaktyczne i pomoce niezbędne do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz odpowiadające zainteresowaniom uczniów i nauczycieli.
              5. Biblioteka prenumeruje czasopisma i gromadzi różnorodne materiały audiowizualne.
              6. Biblioteka służy realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych liceum, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, rozbudzaniu i rozwijaniu indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębianiu u nich nawyku czytania i uczenia się, popularyzowaniu wiedzy wśród uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych liceum i rodziców.
              7. Biblioteka podejmuje różnorodne działania, mające na celu rozwijanie wrażliwości kulturowej i społecznej uczniów. Uwzględnia przy tym potrzeby uczniów, należących do mniejszości narodowych i etnicznych.
              8. Biblioteka współpracuje z innymi bibliotekami i instytucjami, w celu wymiany doświadczeń, informowania o wydarzeniach i promowania czytelnictwa.
              9. Godziny pracy biblioteki ustala Dyrektor na dany rok szkolny, uwzględniając potrzeby uczniów i nauczycieli.
              10. Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej określa regulamin wewnętrzny.