- W liceum organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest dobrowolna i nieodpłatna.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
- rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia w szkole;
- stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu liceum oraz w środowisku społecznym;
- rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
- wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
- opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub socjoterapeutycznym dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia;
- podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
- wspieraniu uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji na ten temat;
- wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
- udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, świadczona w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych, udzielana jest uczniom, gdy jej potrzeba wynika w szczególności z:
- niepełnosprawności;
- niedostosowania społecznego;
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- zaburzeń zachowania i emocji;
- szczególnych uzdolnień;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- choroby przewlekłej;
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- niepowodzeń szkolnych;
- trudności adaptacyjnych.
-
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą wnioskować w szczególności:
- rodzice ucznia;
- uczeń;
- Dyrektor szkoły;
- nauczyciele oraz zatrudnieni w szkole specjaliści;
- pielęgniarka szkolna;
- poradnia psychologiczno-pedagogiczna;
- inne organizacje pozarządowe lub instytucje działające na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Wnioski ustne o organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się wychowawcy.
- W przypadku wniosków z instytucji zewnętrznych rozpatruje się wnioski złożone w formie pisemnej w sekretariacie szkoły.
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą wnioskować w szczególności:
- Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
- nauczyciele w bieżącej pracy z uczniem na zajęciach;
- specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności:
- pedagog szkolny,
- psycholog szkolny,
- doradca zawodowy;
- pracownicy liceum poprzez zintegrowane oddziaływanie na ucznia.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole, realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem, polega w szczególności na:
- dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb;
- rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowaniu skutecznej metodyki nauczania;
- indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
- dostosowaniu warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna świadczona jest również w formach zorganizowanych w ramach godzin przeznaczonych na te zajęcia i ujętych w arkuszu organizacyjnym szkoły, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych i finansowych mogą to być:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze;
- zajęcia rozwijające uzdolnienia;
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
- Innymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być:
- porady i konsultacje dla uczniów, udzielane i prowadzone przez specjalistów;
- porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla nauczycieli.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności uczniom:
- posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- posiadającym opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- posiadającym orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania;
- nieposiadającym orzeczenia lub opinii, ale dla których na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb i możliwości konieczne jest zorganizowanie pomocy;
- posiadającym opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego.
- Nauczyciele pracujący z grupą uczniów analizują opinie i orzeczenia wymienione w ust 1 pkt 1 do 3 oraz prowadzą obserwację pedagogiczną, obejmującą: zachowania, relacje z innymi ludźmi, postępy w edukacji i rozwoju społecznym.
- Na podstawie wyników obserwacji nauczyciele wstępnie definiują trudności, zdolności lub zaburzenia.
- W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udziela tej pomocy w bieżącej pracy z uczniem i informuje o tym wychowawcę.
- Wychowawca przekazuje informację, o której mowa w ust. 4, pozostałym nauczycielom pracującym z uczniem, w przypadku, gdy stwierdzi taką potrzebę, na najbliższym posiedzeniu zespołu nauczycieli uczących w danym oddziale, a jeśli termin planowanego zebrania jest odległy, zwołuje dodatkowe posiedzenie.
- Wychowawca informuje rodziców ucznia (pełnoletniego ucznia) o potrzebie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną ucznia w formie zapisu w e-dzienniku lub w trakcie indywidualnej rozmowy z rodzicem (pełnoletnim uczniem).
- W przypadku, gdy wychowawca uzna, że należy uczniowi zorganizować szkolną formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia rozwijające uzdolnienia, inne specjalistyczne formy pomocy), zasięga opinii nauczycieli uczących w oddziale.
- Wychowawca ma prawo zwołać zebranie wszystkich uczących nauczycieli w oddziale w celu: skoordynowania działań w pracy z uczniem, zasięgnięcia opinii nauczycieli, wypracowania wspólnych zasad postępowania wobec ucznia, ustalenia form pracy z uczniem, dostosowania metod i form pracy do potrzeb i możliwości ucznia.
- Po dokonanych ustaleniach zespołu nauczycielskiego lub zebraniu opinii od poszczególnych nauczycieli wychowawca proponuje formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej poszczególnym uczniom, które przedstawia Dyrektorowi szkoły.
- Wychowawca przy czynnościach, o których mowa w ust. 8, współpracuje z rodzicami ucznia (pełnoletnim uczniem) oraz w razie potrzeby ze specjalistami zatrudnionymi w szkole.
- Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustala Dyrektor szkoły, w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych.
- O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane, wychowawca zawiadamia rodziców ucznia (pełnoletniego ucznia) w formie pisemnej; rodzic własnoręcznym podpisem potwierdza otrzymanie informacji.
- Wychowawca wpisuje informację, o której mowa w ust. 12, w Dzienniku Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Rodzic ucznia (pełnoletni uczeń) ma prawo do odmowy przyjęcia proponowanego świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Odmowa, o której mowa w ust. 14, musi mieć formę pisemną.
- Wychowawca jest koordynatorem wszelkich działań związanych z organizacją i świadczeniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej swoim wychowankom.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności uczniom:
- Każdy nauczyciel oraz specjalista zatrudniony w szkole ma obowiązek włączyć się w realizację zintegrowanych, wspólnie wypracowanych form i metod wspierania ucznia.
- W przypadku, gdy pomimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie nastąpiła poprawa w funkcjonowaniu ucznia w szkole, Dyrektor szkoły, za zgodą rodziców (pełnoletniego ucznia), występuje do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
-
- Zainteresowania ucznia oraz jego uzdolnienia mogą być rozpoznawane między innymi w formie wywiadów z uczniem, jego rodzicami, obserwacji pedagogicznych.
- W przypadku stwierdzenia szczególnych uzdolnień nauczyciel zgłasza wychowawcy potrzebę objęcia ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.
- W szkole organizuje się zajęcia pozalekcyjne zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami i uzdolnieniami uczniów oraz możliwościami organizacyjnymi i finansowymi szkoły.
- Dyrektor szkoły, po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach po śródrocznej klasyfikacji, udziela uczniowi zdolnemu zgody na indywidualny tok nauki lub indywidualny program nauki, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Udział uczniów w olimpiadach, konkursach, turniejach, przeglądach, zawodach sportowych stanowi formę rozwoju uzdolnień i ich prezentacji. Uczniowie awansujący do kolejnych etapów objęci są specjalną opieką nauczyciela.
- Do zadań i obowiązków nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- określanie mocnych stron, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole;
- świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy z uczniem;
- dostosowywanie wymagań edukacyjnych, metod i form pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów;
- udział w pracach zespołu nauczycieli danego oddziału przy opracowywaniu zintegrowanych działań wobec ucznia;
- udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów ucznia, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych;
- komunikowanie rodzicom postępów ucznia oraz efektywności świadczonej pomocy.