- Liceum realizuje cele i zadania w ustawie o systemie oświaty, ustawie Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na ich podstawie, a w szczególności:
- rozwija u uczniów poczucie odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata;
- przygotowuje ucznia do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
- wspiera ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej;
- kształtuje u uczniów postawy prospołeczne;
- upowszechnia wśród uczniów wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
- upowszechnia wśród uczniów wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtuje postawy sprzyjające jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
- kształtuje u uczniów postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
- przygotowuje uczniów do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia;
- zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- upowszechnia wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych;
- kształtuje u uczniów umiejętność sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- Liceum realizuje cele i zadania poprzez:
- stosowanie w procesie kształcenia rozwiązań organizacyjnych, innowacyjnych, programowych i metodycznych
- uwzględnianie w swojej działalności indywidualnych potrzeb emocjonalnych i poznawczych uczniów;
- dostosowanie metod pracy do wieku i naturalnej aktywności uczniów;
- dostarczanie uczniom pozytywnych wzorców zachowania;
- umożliwienie uczniom poznawania świata w jego jedności i złożoności, wspomaganie samodzielności uczenia się, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej nauki;
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- umożliwienie uczniom udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;
- umożliwienie uczniom szczególnie uzdolnionym realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia Liceum w skróconym czasie;
- stosowanie systemu pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz znajdujących się trudnej sytuacji materialnej;
- organizowanie nauki religii na życzenie rodziców lub uczniów;
- stałe podnoszenie jakości pracy Liceum poprzez:
- uczestnictwo nauczycieli i innych pracowników Liceum w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- stosowanie technik informatycznych i systematyczne unowocześnianie bazy Liceum,
- systematyczne badanie osiągnięć uczniów,
- monitorowanie i ewaluację poziomu i efektywności pracy Liceum.
- Liceum zapewnia opiekę nad uczniami zgodnie z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa i higieny w szkołach.
- Liceum odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę.
- Nauczyciele w czasie przerw pełnią dyżury zgodnie z Regulaminem dyżurów nauczycieli i opracowanym harmonogramem.
- Przy wyjściu bądź wyjeździe z uczniami poza teren liceum za bezpieczeństwo odpowiada nauczyciel-opiekun (obowiązuje pozostawienie w szkole „Karty wycieczki” lub „Karty wyjścia”). Podczas wycieczki obowiązuje Regulamin wycieczek szkolnych.
§ 10. W liceum zorganizowany jest Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego rozumiany jako ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
-
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego określa rolę, zadania, metody i formy pracy w zakresie doradztwa zawodowego szkolnego doradcy zawodowego i nauczycieli w ramach rocznego planu działania oraz oczekiwane efekty tych działań.
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
- wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowi sekwencję podejmowanych decyzji na przestrzeni wielu lat życia;
- na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki zdrowotne, intelektualne i emocjonalne, rodzaj i poziom wykształcenia rodziny oraz wpływ środowiska;
- preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają na przestrzeni lat.
-
- Celem Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego jest pomoc uczniom w poznaniu własnych predyspozycji zawodowych (osobowości, uzdolnień, zainteresowań, możliwości), przygotowaniu do wejścia na rynek pracy, poznaniu zasad nim rządzących oraz świadomym zaplanowaniu kariery edukacyjno-zawodowej.
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego realizowany jest poprzez:
- dbanie o rozwój aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych (samopoznanie);
- przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów kariery edukacyjnej i zawodowej z uwzględnieniem predyspozycji zawodowych;
- aktywizowanie uczniów do poznawanie różnych grup zawodowych;
- zachęcanie uczniów do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych na wyższych uczelniach;
- rozwój umiejętności społecznych (współpraca w grupie, rozwiązywanie konfliktów, autoprezentacja, praca zespołowa);
- przygotowanie uczniów do roli pracowników na obecnym rynku pracy, uczenie odpowiedzialności i samodzielności w różnych sytuacjach życiowych;
- kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji dotyczących własnego rozwoju zawodowego (stawianie celów, planowanie, tworzenie więcej niż jednej ścieżki kariery);
- poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej, bezrobocia;
- poznawanie zawodów przyszłości w kraju i zagranicą;
- włączanie rodziców w pomoc własnym dzieciom w zakresie wyboru zawodu i planowania dalszej ścieżki edukacyjnej w szkołach wyższych;
- podnoszenie kompetencji nauczycieli różnych przedmiotów do prowadzenia doradztwa zawodowego w szkole;
- współpracę z instytucjami, placówkami pozaszkolnymi, które wspierają proces rozwoju zawodowego uczniów;
- prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie liceum;
- prowadzenie obserwacji i analizy tendencji zmian oferowanych kierunków kształcenia w szkołach wyższych;
- dostosowywanie ofert edukacyjnych liceum do potrzeb kandydatów i uczniów oraz do zmian na rynku pracy.
-
- Działania liceum w zakresie opisanym w ust. 4 realizowane są przez:
- doradcę zawodowego jako koordynatora;
- psychologa i pedagoga jako osoby współpracujące;
- nauczycieli przedmiotów i wychowawców jako realizatorów;
- rodziców jako osoby współpracujące;
- współpracę z pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych instytucji, przedstawicielami różnych zawodów, absolwentami jako osobami wspierającymi realizację programu;
- współpracę z Koordynatorami Warszawskiego Systemu Doradztwa Zawodowego;
- współpracę z doradcami metodycznymi z zakresu doradztwa zawodowego.
- Szczegóły zadań do realizacji, organizacji doradztwa zawodowego zawarte są w dokumencie Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego oraz załącznikach do niego.
- Działania liceum w zakresie opisanym w ust. 4 realizowane są przez:
- Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej.
- Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.
- Pomoc materialna przysługuje uczniom do czasu ukończenia kształcenia w liceum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24. roku życia.
- Pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny.
- Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:
- stypendium szkolne;
- zasiłek szkolny.
- Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:
- stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;
- szczegółowe zasady przyznawania stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe zawiera Regulamin pomocy stypendialnej;
- stypendium Prezesa Rady Ministrów;
- stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;
- Uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o charakterze socjalnym i motywacyjnym.
- Cele statutowe liceum realizują nauczyciele wraz z uczniami w czasie lekcji, działań pozalekcyjnych na terenie liceum i zajęć pozaszkolnych we współpracy z rodzicami oraz odpowiednimi instytucjami.
- Realizację celów i zadań liceum wynikających z przepisów prawa wspomagają zatwierdzone i przyjęte do realizacji wewnątrzszkolne programy i regulaminy:
- Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny;
- Regulamin Rady Pedagogicznej;
- Regulamin Rady Rodziców CLXV Liceum Ogólnokształcącego;
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego;
- Zadania zespołów przedmiotowych;
- Zadania zespołów wychowawczych;
- Zadania zespołów nauczycielskich;
- Regulamin biblioteki szkolnej;
- Regulaminy pracowni przedmiotowych i obiektów sportowych;
- Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli;
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego;
- Zasady rekrutacji uczniów do klas I;
- Procedury zmiany klasy lub szkoły;
- Procedury zmiany grupy językowej;
- Regulamin pomocy stypendialnej;
- Regulamin wolontariatu;
- Regulamin wycieczek szkolnych;
- Regulamin usprawiedliwiania nieobecności;
- Regulamin stroju szkolnego;
- Regulamin korzystania z szafki ubraniowej;
- Regulamin korzystania z szatni;
- Regulamin korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych;
- Regulamin dyżurów nauczycieli;
- Regulaminy są dostępne w bibliotece szkolnej i sekretariacie liceum.
- Realizację celów i zadań liceum wynikających z przepisów prawa wspomagają zatwierdzone i przyjęte do realizacji wewnątrzszkolne programy i regulaminy:
- Liceum realizuje swoje zadania we współpracy z:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
- innymi szkołami i placówkami systemu oświaty;
- instytucjami kultury;
- organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688), których celem statutowym jest w szczególności działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Liceum realizuje cele i zadania w ustawie o systemie oświaty, ustawie Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na ich podstawie, a w szczególności: